چکیده:
روانپیشناسان برای سنجش کژکاری عصبشناختی از آزمونهای زیادی استفاده
میکنند.آزمون تصاویر درهمری یکی از آزمونهای مداد و کاغذی است که برای ارزیابی
عصبشناختی در زمینه ادراک دیداری و حافظه دراز مدت دیداری بهکار میرود.این آزمون
در موقعیتهای پژوهشی و بالینی بهطور گسترده بهکار میرود.برای تهیه هنجار این
آزمون متناسب با جمعیت ایرانی، آزمون روی 536 دانشآموز از 10 گروه سنی 7 تا 15
ساله و بالاتر (حداکثر تا 18 ساله)اجرا شد.نتایج نشان میدهد که این آزمون از ضریب
روایی 77/0(05/0 P )در مرحله نسخهبرداری و 51/0(05/0 P )در مرحله
یادآوری و اعتبار 624/0(01/0 P )برخوردار است.سرانجام جدولهای هنجاری برای
همه گروههای سنی در این مطالعه تهیه و تنظیم شد.
خلاصه ماشینی:
"گذشته از این، تغییرات بارز در شکل بازساخته تا چه اندازه ناشی از عامل یاد و تا چه حد ناشی از ناتوانی آزمودنی در ترسیم شکلها هستند؟بالاخره این پرسش که نتایج حاصل را چگونه باید ارزیابی کرد؟ و تغییرات ادراکی را چگونه میتوان توصیف نمود؟ اگر آزمودنی قادر به نسخهبرداری مناسب از تصویر آزمون نباشد، این احتمال وجود دارد که وی یا دچار اشکال ادراکی است که باعث تحریف تصویر میشود، یا از مشکل حرکتی رنج میبرد که باعث محدود کردن توانایی مراجع برای بازسازی دقیق تصویر میشود.
اجرای آزمون تصاویر درهم ری در مورد کودکان 5 ساله با موفقیتهایی همراه بوده است(وابر 2 و برنشتاین 3 ، 1995)، و هنجارهایی برای این گروه سنی و بزرگتر فراهم شده است(اسپرین و استراوس، 1998)پولتون و موفیت(1995)هنجارهایی را برای مراحل اول و دوم(با فاصله استراحت 3 تا 5 دقیقهای)این آزمون از 740 نوجوان 13 ساله نیوزلندی بهدست آوردهاند(همان منبع).
آزماینده قبل از اظهارنظر قطعی راجع به وجود اختلال حافظه دیداری در آزمودنی پی که به دلایلی نتوانسته است محرک دیداری را به درستی ادراک کند و در نتیجه این ادراک نادرست موجب کاهش نمره او در مرحله دوم شده است، باید اختلال ادراکی، به ویژه ادراک دیداری او را مدنظر قرار دهد، زیرا هدف آندره ری از ابداع این آزمون این بود که نشان دهد نحوه ادراک آزمودنی از محرک دیداری بر عملکرد بازسازی او تأثیر خواهد گذاشت، بنابراین در مواردی که نمره آزمودنی در هر دو مرحله بهطور بسیار چشمگیری پایینتر از گروه سنی خود باشد."