Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه اختلالات خواب و افسردگی در نوجوانان دختر و پسر نابینا و نیمه بینا

نویسنده:

کلیدواژه ها : افسردگی ،نوجوانی ،نابینا ،نیمه‌بینا ،اختلالات خواب

کلید واژه های ماشینی : اختلالات خواب ،افسردگی ،نابینا ،بینایی ،اختلالات خواب و افسردگی ،دختران و پسران نابینا ،ضریب همبستگی اختلالات خواب ،همبستگی اختلالات خواب و افسردگی ،رابطه اختلالات خواب و افسردگی ،آزمون معنادار بودن تفاوت میانگین‌های ،دانش‌آموزان پسر و دختر نابینا ،نیمه‌بینا ،پسر نابینا و نیمه‌بینا ،ملاتونین ،ضریب همبستگی ،میانگین اختلالات خواب ،میانگین اختلالات خواب در دختران ،دختر نابینا و نیمه‌بینای ،پژوهش ،تفاوت میانگین‌های اختلالات خواب ،گروه نابینا و نیمه‌بینا ،نوجوانان دختر و پسر نابینا ،میانگین ،نیمه‌بینایان تفاوت معناداری ،میزان افسردگی ،تعیین میزان اختلالات خواب استفاده ،آزمون ،آزمون معنادار بودن ضریب همبستگی ،اختلالات خواب در نابینایان ،کودکان

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اختلالات خواب و افسردگی در نوجوانان نابینا انجام گرفت.جامعه پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر و دختر نابینا و نیمه‌بینای مشغول به تحصیل در مجتمع آموزشی ابابصیر اصفهان بودند که از آن میان تعداد 40 نفر(20 دختر و 20 پسر)به‌طور تصادفی انتخاب شدند.به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش از آزمون افسردگی«بک»برای سنجش میزان افسردگی و پرسشنامه محقق ساخته برای تعیین میزان اختلالات خواب استفاده شد.پرسشنامه شامل 20 سؤال بسته پاسخ براساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت بود که پایایی(همسانی درونی)آن براساس ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه اختلالات خواب و افسردگی ، آماره Z فیشر برای معناداری تفاوت دو ضریب همبستگی و تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسه میانگین آزمون گردید.نتایج پژوهش نشان داد که میان اختلالات خواب و افسردگی در نابینایان همبستگی مثبت معنادار وجود دارد.همچنین یافته‌های پژوهش تفاوت معناداری را بین دو میانگین افسردگی در دختران و پسران نابینا و دو میانگین اختلالات خواب در نابینا و نیمه‌بینایان (در سطح معناداری‌05/0)نشان داد.اما تفاوت معناداری بین دو میانگین اختلالات خواب در دختران و پسران و میانگین افسردگی در نابینایان و نیمه‌بینایان‌مشاهده نشد.از سوی دیگر بین دو ضریب همبستگی اختلالات خواب و افسردگی در دو گروه نابینا و نیمه‌بینا تفاوت معناداری‌وجود نداشت.

خلاصه ماشینی:

"پرسشنامه شامل 20 سؤال بسته پاسخ براساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت بود که پایایی(همسانی درونی)آن براساس ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه اختلالات خواب و افسردگی ، آماره (1)-عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (2)-کارشناس روان‌شناسان کودکان استثنایی Z فیشر برای معناداری تفاوت دو ضریب همبستگی و تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسه میانگین آزمون گردید. همچنین یافته‌های پژوهش تفاوت معناداری را بین دو میانگین افسردگی در دختران و پسران نابینا و دو میانگین اختلالات خواب در نابینا و نیمه‌بینایان (در سطح معناداری‌05/0)نشان داد. جدول 5-آزمون معنادار بودن تفاوت میانگین‌های اختلالات خواب در دختران و پسران نابینا یافته‌های جدول 5 نشان می‌دهد که بین میانگین نمرات اختلالات خواب در دو گروه پسران و دختران نابینا تفاوت معناداری وجود ندارد. جدول 6-اطلاعات مربوط به میانگین‌های افسردگی و اختلالات خواب در دو گروه نابینا و نیمه‌بینا اطلاعات جدول 6 نشان می‌دهد که بین میانگین افسردگی در نابینایان و نیمه‌نابینایان تفاوت وجود دارد، و همچنین تفاوت در میانگین اختلالات خواب در گروه نابینا و نیمه‌بینا قابل ملاحظه است. توجه به یافته‌های مطالعات و ارتباط بین آنها مشخص می‌کند که آنچه موجب بروز اختلالات خواب در نابینایان می‌شود احتمالا نداشتن درک نور و تنظیم نشدن ترشح ملاتونین است. همچنین یافته‌های جدول 7 درباره آزمون معناداری تفاوت میانگین اختلالات خواب در نابینایان و نیمه‌بینایان نشان می‌دهد که تفاوت معنادار بین این دو میانگین وجود دارد و این یافته در راستای همین نکته می‌باشد. یافته‌های جدول 4 نشان می‌دهد تفاوت معناداری بین میانگین افسردگی در دختران و پسران نابینا وجود دارد و نتایج پژوهش آتش‌پور و مهدیزادگان(1376)و تجدیدی(1378)نیز در همین راستاست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.