Skip to main content
فهرست مقالات

بلاغت قرآن کریم

نویسنده:

ISC (39 صفحه - از 61 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، موسی، کلمه، خدا، القرآن، انجیل، قرآن کریم، رؤیا، زن، بلاغت قرآن

خلاصه ماشینی:

"البته مفهوم اصلی در دو آیه، نهی از قتل اولاد است ولی به اقتضای حال و مقام و به مناسبت فقر موجود که از«من املاق»فهمیده می‌شود در آیه نخست و فقر متوقع که از«خشیة املاق»استنباط می‌شود، در آیه دوم طرز بکار رفتن ضمائر مورد خطاب فرق کرده است:در آیه نخست مورد خطاب آباء فقیر هستند که اولاد خود را از نداری می‌کشند، پس روزی دادن آنان مقدم شده و در آیه دوم مورد خطاب، آباء غنی هستند و لذا روزی دادن اولاد مقدم ذکر شده است و به قول ابن ابی الإصبع 20 (متوفی به سال 654 ه):«فاقتضت البلاغة تقدیم وعد الأبناء بالرزق، لیشیر هذا التقدیم الی انه سبحانه هو الذی یرزق الابناء لیزول ما توهم الاغنیاء من انهم بانفاقهم علی الأبناء یصیرون إلی الفقر بعد الغنی... رازی ضمن طرح اشکال و نپذیرفتن قول مفسران، خود در مقام پاسخ برآمده و گفته است که: اصولا فعل«نزل»ثلاثی مجرد و از افعال لازم است و متعدی کردن آن از دو طریق، انجام می‌شود یعنی می‌توان آن را به باب تفعیل و إفعال‌ برد تا متعدی شود، بنابراین از انزال و تنزیل، معنای تعدیه فهمیده می‌شود و نه چیز دیگر و این که گاه فعل«نزل»بکار رفته و در مواردی فعل«انزل»از جهت تنوع در گفتار و گونه‌گون بودن سخن است؛زیرا در آیه 37/سوره انعام گفته شده است:«و قالوا لولا نزل علیه آیة من ربه... (3)-برای آگاهی بیشتر رجوع شود به:عبد الرحمن بن محمد بن خلدون، مقدمه، بیروت منشورات موسسة الاعلمی للمطبوعات، 550-553، نظیر این سخنان و این‌گونه مثال‌ها را پیش از ابن خلدون عبد دالقاهر جرجانی، متوفی به سال 471 هجری نیز گفته است: عبد القاهر جرجانی نوشته است:در عبارات و کلمات، گاه تفاوت‌های نهانی دیده می‌شود که نه تنها بر عامه مردم روشن نیست، بلکه خواص و اهل اطلاع هم، گاه آن تفاوت‌ها را درک نمی‌کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.