Skip to main content
فهرست مقالات

تقارن حدیث و فلسفه

نویسنده:

ISC (17 صفحه - از 117 تا 133)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، فلسفه، حد، عقل، قرآن و حدیث، فلاسفه بزرگوار، فهم، فقیه و محدث، سخن، محدثین بزرگوار

خلاصه ماشینی:

"و باز فقیه و محدث زمان ما می‌گوید: اگر در میان مسلمین جماعتی پیدا شوند که بخواهند با زبان فلسفه و حکمت، قرآن و حدیث را توجیه و تأویل کنند و آن را از معنی و مسیر حقیقیش منحرف سازند و مسلمین را گمراه کنند، بر مسلمین واجب است، به عنوان وجوب کفائی کهمعدودی از دانشجویان را وادار کنند تا حکمت و فلسفه را تا انتهایش با کمال دقت و عمق بخوانند و آنرا بخوبی فرا گیرند تا در برابر ارائه شبهات منحرفین مجهز باشند و بتوانند از اسلام اصیل و خالص دفاع کنند و سفسطه و مغالطات منحرفین را باز شناسند و پاسخ دهند شاید این عقیده کما و کیفا مطابق عقیده فلاسفه ما باشد که می‌فرمایند:فلسفه علم شریف و دقیقی است که آنرا از نااهل باید مضایقه کرد و نوابغ را هم نباید محروم نمود. چهارم: بطور کلی اگر تمام حوزه‌های روحانیت ما طریقه شهیدین و صاحب جواهر و شیخ انصاری را در تحصیل علم پیش بگیرند چه مانعی دارد؟اگر طلاب فعلی ما در این راه قدم بردارند و چندین سال دیگر حوزه روحانیت چندین هزار شیخ حسن و شیخ مرتضی تحویل دهد، آیا خداوند متعال یا مردم دانا آنانرا قاصر و مقصر می‌شمارند؟شک نیست که خطبه‌های توحیدیه امیر مؤمنان و مباحثات علی بن موسی الرضا علیه السلام با سلیمان مروزی و عمران صابی و مانند این احادیث را- دانشجویان مبتدی و أوساط طلاب نمی‌توانند بفهمند و فهم معانی دقیق آنها احتیاج به وسائل و ابزار دیگری دارد ولی آیا آن وسائل و ابزار، همان مقدماتی است که گفته شد و سپس مجاهدت و تهذیب نفس و ترک گناه یا خواندن و دانستن مباحث وجود و ماهیت و امثال آن‌که سلف معظم ما یا نخوانده و یا مطرح نکرده‌اند-البته به استثناء معدود و انگشت شماری از طلاب که برای رفع شبهات منحرفین و به عنوان واجب کفائی هر علمی را که محتمل التحریف است امروز باید بیاموزند اگرچه سلف نیاموخته بودند-."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.