ستاره دنباله دار «هالی» باز می گردد!

ISC (8 صفحه - از 125 تا 132)

کلید واژه های ماشینی : ستاره دنباله‌دار، ستاره دنباله‌دار هالی، خورشید، بازگشت ستاره دنباله‌دار، ظهور ستاره دنباله‌دار هالی، مشاهده ستاره دنباله‌دار هالی، رصد، مشخصات ستاره دنباله‌دار هالی، دنباله ستاره دنباله‌دار از خورشید، سیارات

"اگر قضیه از این قرار بود، ستاره دنباله‌دار در فواصل تقریبا 75 ساله ظاهر شده بود و به این ترتیب هالی تاریخ بازگشت بعدی آن را پیش‌بینی کرد. در اینجا قبل از بررسی کامل زمان مشاهده ستاره دنباله‌دار هالی در سال 1364، لازم است انواع ستاره‌های دنباله‌دار را برحسب دوره عبور آنها از نقطه حضیض یعنی نزدیک‌ترین فاصله به خورشید شرح دهم. این ستاره دنباله‌دار تاکنون 50 بار دیده شده است و فاصله حضیضی و اوجی آن به ترتیب 34/0 و 1/4 واحد نجومی(یعنی فاصله زمین تا خورشید)می‌باشد. مثلا، ستاره دنباله‌دار کوهوتک-II با دوره تناوب حدود 75000 سال و فاصله حضیضی 14/0 واحد نجومی که در سال 1352 شمسی کشف شد، از این گروه است. ستاره دنباله‌دار هالی بر روی یک مدار بیضی حرکت می‌کند که حد اقل و حد اکثر فاصله آن از خورشید به ترتیب 59/0 و 33/35 واحد نجومی است و از بین مدارهای عطارد و زهره تا فراسوی مدار نپتون گسترده است. در این دو هنگام، فاصله ستاره هالی از خورشید به ترتیب 55/1 و 33/1 واحد نجومی است. مشخصات ستاره دنباله‌دار هالی قطر هسته 6 کیلومتر قطر سر 000، 40 کیلومتر طول دنباله 80 میلیون کیلومتر دوره و جهت چرخش 42 ساعت و در جهت مستقیم ضریب انعکاس 15% چگالی 1 گرم بر سانتی متر مکعب ترکیبات بیشتر آب منجمد(یخ) دمای سطح 88-درجه سانتیگراد منابع مورد استفاده:در تهیه مطالب فوق از مجله علمی آستر نومی ماه مارس 1985، مجله فیزیک و چند کار تحقیقی دیگر استفاده شده است."