Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به مجوس در منابع اسلامی

نویسنده:

ISC (13 صفحه - از 167 تا 179)

کلید واژه های ماشینی : مجوس ،اسلام ،زرتشت ،قانون اساسی جمهوری اسلامی ،دین ،جزیه ،اهل کتاب ،پیامبر ،ایران ،جمهوری اسلامی ایران ،قانون ،یمن ،عربی ،روایت ،شهر ،واژه ،رفتار ،آیین ،عقیده ،یهود و نصارا ،مساجد ،مشرکان ،پیامبر اسلام ،طبری ،دینی زرتشتیان ،جمهوری اسلامی و مسلمانان ،پیامبر اکرم ،ایرانیان زرتشتی ،مردم ،پیامبر از مجوسان یمن

خلاصه ماشینی:

"روایاتی که از مورخان اسلامی نقل شده و برخی را نیز یاد خواهیم کرد نشان می‌دهد، که پیامبر اسلام با مجوسان همان رفتاری را داشت که با سایر اهل کتاب، یعنی یهود و نصارا. در همان تاریخ جای دیگر می‌نویسد:زرتشت که به گمان مجوس پیامبر آنان است، به عقیده گروهی از علمای اهل کتاب یکی از مردم فلسطین و غلام یکی از پیروان«ارمیا»پیامبر یهود بود که به اربابش خیانت کرد و ارباب وی را نفرین کرد و از نزد خود راند، زرتشت پس از آن واقعه خود را به آذربایجان رسانید و آیینی را که «مجوسیه»خوانده شده تبلیغ کرد؛سپس به بلخ رفت و همان‌طور که در بالا اشارت شد و به دربار گشتاسب پناهنده شد. پس از فتح ایران، مدتها دین زرتشت ادامه یافت، نه تنها در نقاطی مانند طبرستان که دیرتر به تصرف اسلام درآمد، بلکه در اغلب ایالاتی که جزو دولت اسلامی بودند، آتشکده‌ها دیده می‌شد، هرچند برخی از زرتشتیان به هند مهاجرت کردند، اما آنان که در ایران بودند تحت لوای حکومت اسلامی در آرامش به سر می‌بردند و آزادانه مراسم مذهبی خود را انجام می‌دادند. مجوسان امروز ایران در یزد، کرمان و تهران به سر می‌برند و همان‌گونه که در آغاز این بحث گفته شد، بنا به قانون اساسی جمهوری اسلامی، در برپایی مراسم مذهبی خود آزادند و مدارس و نشریات ویژه خویش نیز دارند، جمهوری اسلام-، همانند صدر اسلام-همان رفتاری را با آنان دارد که با سایر اهل کتاب. از آنچه گذشت به‌طور خلاصه چنین می‌توان نتیجه گرفت: مجوس یا پیروان دین زرتش به مثابه اهل کتاب به شمار می‌آیند، اساس این مفهوم از آیه 17 سوره حج گرفته شده و روایات اسلامی نیز آن را تأیید می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.