Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر در قرن چهاردهم هجری

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 19 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، قرآن، مفسر، تفسیر القرآن، معجزه، آیات قرآنی، موسی، طنطاوی، خدا، المیزان

خلاصه ماشینی:

"مفسرانی که تفسیر آنان صبغه الحادی و تأویلی دارد، منکر وجود جن نیز شده و صریح آیات قرآنی را تأویل کرده و در باب«جن»در آیه: «قل أوحی إلی أنه استمع نفر من الجن فقالوا إنا سمعنا قرآنا عجبا یهدی إلی الرشد»(جن/1) گفته‌اند: 29 «إن الجن قبیلة من العرب»، که البته، تأویل مزبور با صریح آیات قرآنی، منافات دارد و بهتر است در این باره سخن علامه طباطبائی را نقل کنیم که گفته است 30 : «الجن نوع من الخلق مستورون من حواسنا یصدق القرآن الکریم بوجودهم و یذکر أنهم بنوعهم مخلوقون قبل نوع الإنسان و أنهم مخلوقون من النار کما أن الإنسان مخلوق من التراب»روانشاد، علامه، جن را نوعی از مخلوقات خدا دانسته که از حواس ما پوشیده و پنهان هستند و قرآن مجید، وجود چنین موجوداتی را تصدیق کرده و گفته است: این نوع از مخلوقات قبل از نوع بشر خلق شده و از جنس آتش هم خلق شده، همان طوری که نوع بشر، از خاک آفریده شده است. علاوه بر آن، در آیه بعد هم گفته است: «إن الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم» *p} و نیز نویسنده کتاب الهدایة و العرفان فی تفسیر القرآن بالقرآن منکر تکلم عیسی مسیح در مهد (گهواره)می‌باشد و لذا آیه‌«و یکلم الناس فی المهد و کهلا و من الصالحین» **p}(آل عمران/46) را چنین تأویل می‌کند و می‌گوید 35 :«فی المهد:فی دور التمهید للحیاة و هو دور الصبا» در واقع خواسته است بگوید در دوران کودکی، استعداد و آمادگی سخن گفتن را یافته است، همان طوری که در زمان کهولت، اراده و قدرت او سستی نیافته است و شاید هم بتوان گفت که معنای عبارت این است:«یکلم الناس الصغیر منهم و الکبیر علامة علی تواضعه و مباشرة دعوته بنفسه»یعنی:به واسطه تواضع و فروتنی‌اش با خرد و کلان، سخن می‌گفت و آنان را با دعوت خود (*)یعنی:همانا خداست پروردگار من و شما، او را بپرستید که همین است راه راست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.