Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر در قرن چهاردهم هجری

نویسنده:

(24 صفحه - از 19 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر ،قرآن ،مفسر ،تفسیر القرآن ،معجزه ،آیات قرآنی ،موسی ،طنطاوی ،خدا ،المیزان ،التفسیر و المفسرون ،قرآن مجید ،علم ،شیخ محمد عبده ،العرفان فی تفسیر ،کتاب ،اسلامی ،تفسیر القرآن الکریم ،المیزان فی تفسیر ،تفسیر القرآن بالقرآن ،سخن ،شیخ محمد عبده ذیل آیه ،قرن چهاردهم هجری ،تفسیر نمونه ،ذیل آیه ،تفسیر قرآن مجید ،شیخ طنطاوی جوهری ،تفسیر المنار ،تفسیر جواهر شیخ طنطاوی ،الجواهر فی تفسیر

خلاصه ماشینی:

"مفسرانی که تفسیر آنان صبغه الحادی و تأویلی دارد، منکر وجود جن نیز شده و صریح آیات قرآنی را تأویل کرده و در باب«جن»در آیه: «قل أوحی إلی أنه استمع نفر من الجن فقالوا إنا سمعنا قرآنا عجبا یهدی إلی الرشد»(جن/1) گفته‌اند: 29 «إن الجن قبیلة من العرب»، که البته، تأویل مزبور با صریح آیات قرآنی، منافات دارد و بهتر است در این باره سخن علامه طباطبائی را نقل کنیم که گفته است 30 : «الجن نوع من الخلق مستورون من حواسنا یصدق القرآن الکریم بوجودهم و یذکر أنهم بنوعهم مخلوقون قبل نوع الإنسان و أنهم مخلوقون من النار کما أن الإنسان مخلوق من التراب»روانشاد، علامه، جن را نوعی از مخلوقات خدا دانسته که از حواس ما پوشیده و پنهان هستند و قرآن مجید، وجود چنین موجوداتی را تصدیق کرده و گفته است: این نوع از مخلوقات قبل از نوع بشر خلق شده و از جنس آتش هم خلق شده، همان طوری که نوع بشر، از خاک آفریده شده است. علاوه بر آن، در آیه بعد هم گفته است: «إن الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم» *p} و نیز نویسنده کتاب الهدایة و العرفان فی تفسیر القرآن بالقرآن منکر تکلم عیسی مسیح در مهد (گهواره)می‌باشد و لذا آیه‌«و یکلم الناس فی المهد و کهلا و من الصالحین» **p}(آل عمران/46) را چنین تأویل می‌کند و می‌گوید 35 :«فی المهد:فی دور التمهید للحیاة و هو دور الصبا» در واقع خواسته است بگوید در دوران کودکی، استعداد و آمادگی سخن گفتن را یافته است، همان طوری که در زمان کهولت، اراده و قدرت او سستی نیافته است و شاید هم بتوان گفت که معنای عبارت این است:«یکلم الناس الصغیر منهم و الکبیر علامة علی تواضعه و مباشرة دعوته بنفسه»یعنی:به واسطه تواضع و فروتنی‌اش با خرد و کلان، سخن می‌گفت و آنان را با دعوت خود (*)یعنی:همانا خداست پروردگار من و شما، او را بپرستید که همین است راه راست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.