Skip to main content
فهرست مقالات

نقش آموزش در مشارکت و توسعه روستایی

نویسنده:

ISC (17 صفحه - از 156 تا 172)

کلید واژه های ماشینی : روستایی ،روستاییان ،مشارکت ،توسعه ،آموزش ،توسعه روستایی ،مشارکت روستاییان ،ارزشیابی ،کشاورزی ،طرحهای عمرانی ،مشارکت و توسعه روستایی ،سیاسی ،اقتصادی ،اجرای طرحهای عمرانی ،کشورهای جهان سوم ،طرحهای ،آموزش و پرورش ،فقر ،نظارت ،نقش آموزش در مشارکت ،ایجاد طرحهای عمرانی تصمیم‌گیری ،تولید ،زندگی ،جهان سوم ،توسعه اقتصادی ،مشارکت روستاییان در اجرای طرحها ،اجتماعی ،توسعه سیاسی ،مشارکت روستاییان در برنامه‌های توسعه ،جامعه

خلاصه ماشینی:

"این مشارکت را می‌توان تحت عنوان«مشارکت اقتصادی»مشخص نمود و میزان آن با در نظر گرفتن سطح درآمد روستاییان در روستاهای مختلف، متفاوت خواهد بود و در حد خود از ضروریات اجرای طرحهای عمرانی می‌باشد، چون یکی از طرقی که روستاییان این طرحها را به عنوان اموری خارجی در نظر نمی‌گیرند و نسبت به آنها احساس بیگانگی نمی‌کنند، همین مشارکت اقتصادی است، و در نتیجه هرچه اصل عدم احساس بیگانگی روستاییان نسبت به طرحها به نحو بهتر و بیشتری به تحقق برسد، میزان موفقیت برنامه‌های توسعه روستایی افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال یکی از جامعه‌شناسان روستایی به نام کارل تیلور مراحل مختلف اجرای برنامه‌های توسعه را در قالب وظایف کسانی که عهده‌دار این امر هستند چنین بیان می‌کند:نخست گرد آوردن روستاییان و تشویق و ترغیب آنان به بحث و مذاکره به منظور تشخیص احتیاجات روستا، دوم، انتخاب و تنظیم اولین طرح که باید به مدد خود روستاییان اجرا شود، مرحله سوم بکار بردن و تلفیق نیروها و منابع انسانی و مادی جامعه محلی در اجرای طرح منتخب همراه با پشتیبانی مقامات عمومی که ضمن حمایت از خود یاری و مشارکت دهقانان، کمکهای فنی و مالی ضروری را در اختیار آنان می‌گذارند و بالاخره مرحله چهارم که عبارتست از ایجاد اشتیاق و آروزی زندگی بهتر و بوجود آوردن همتی بلندتر و نظری والاتر نزد روستاییان که خود موجب اهتمام به کارهای خطیرتر و اجرای برنامه‌های عمرانی و اصلاحی وسیع‌تر می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.