Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی پیرامون عرف

نویسنده:

مترجم:

ISC (28 صفحه - از 66 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : عرف، عرف عام، حکم، نص، عرف خاص، عادت، ابن عابدین، عام، عرف و عادت، حکم شرعی

خلاصه ماشینی:

"24 علاوه بر این که او معتقد است:تمامی اقسام عرف خاص صحیح نیست، زیرا عرف فقط در جهت شناختن موضوع، مرجح و حجت است بنابراین اگر موضوعی در تمامی زمانها و مکانها به صورت قضیه حقیقی بیان شد، مصداق آن، همان است که عرف هر منطقه‌ای آن را می‌شناسد مثل قوم معصوم(ع)که فرمود: آنچه قابل کیل یا وزن است نباید به‌طور تخمینی فروخته شود(ما یکال اویوزن لایباع جزافا)پس عرف خاص مخالف نص شرعی نیست و صحیح است و چون موضوع نص شارع به صورت قضیه حقیقیه بیان شده است و براساس عرف هر منطقه‌ای تحقق می‌یابد همچنان‌که به عرف عام نیز متحقق می‌شود. مثلا اگر در قول شارع که فرمود:«ما یکال او یوزن فلا یباع جزافا»یا«لایباع بعضه ببعض الا متساویا»اختلاف شد که مقصود وسیله کیل در عرف متکلم است یا در عرف عام یا در عرف هر مکلفی؟می‌توان گفت که: مرجع، عرف خاص است و لذا شیخ انصاری تصریح فرموده که:اگر ثابت نشود اجماعی بر این که مرجع معتبر اخبار و روایات، زمان پیامبر(ص)است، بهتر است که معیار تشخیص و تعیین اخبار و روایات را، مقدار متعارف نزد دو طرف معامله و پس از آن، آنچه که مورد اتفاق همه مناطق است و سپس متعارف هر منطقه‌ای را نسبت به خودش بدانیم؛زیرا معیار و ملاک در مواردی که اجماع نیست، جوابی است که در مقام استعلام از مالیت و کمیت آن، داده می‌شود مثلا وقتی سؤال شود که چه مقدار گردو داری؟با عدد جواب می‌دهد ولی اگر سؤال شود چه مقدار انار و خربزه داری؟ به وزن جواب می‌دهد و وقتی از مقدار گندم یا جو سؤال شود، گاهی به کیل و گاهی به وزن‌ جواب می‌دهد البته کسی به کیل جواب می‌دهد که مقدار و وزن کیل را بداند، چون کیل برخلاف وزن، معیار سنجش خاصی ندارد پس اصل در کیل وزن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.