Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی پیرامون عرف

نویسنده:

مترجم:

(28 صفحه - از 66 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : عرف ،عرف عام ،حکم ،نص ،عرف خاص ،عادت ،ابن عابدین ،عام ،عرف و عادت ،حکم شرعی ،سنت ،عرف عام و عرف خاص ،عقل ،مردم ،دلیل شرعی ،اختلاف ،لفظ ،کتاب ،نص شرعی ،تشخیص ،حجت ،مصادیق ،دلیل ،اصول ،تشخیص مفاهیم موضوعات احکام شرعی ،حجیت عرف ،زمان ،دلیل عام شرعی ،اعتبار ،صحیح

خلاصه ماشینی:

"24 علاوه بر این که او معتقد است:تمامی اقسام عرف خاص صحیح نیست، زیرا عرف فقط در جهت شناختن موضوع، مرجح و حجت است بنابراین اگر موضوعی در تمامی زمانها و مکانها به صورت قضیه حقیقی بیان شد، مصداق آن، همان است که عرف هر منطقه‌ای آن را می‌شناسد مثل قوم معصوم(ع)که فرمود: آنچه قابل کیل یا وزن است نباید به‌طور تخمینی فروخته شود(ما یکال اویوزن لایباع جزافا)پس عرف خاص مخالف نص شرعی نیست و صحیح است و چون موضوع نص شارع به صورت قضیه حقیقیه بیان شده است و براساس عرف هر منطقه‌ای تحقق می‌یابد همچنان‌که به عرف عام نیز متحقق می‌شود. مثلا اگر در قول شارع که فرمود:«ما یکال او یوزن فلا یباع جزافا»یا«لایباع بعضه ببعض الا متساویا»اختلاف شد که مقصود وسیله کیل در عرف متکلم است یا در عرف عام یا در عرف هر مکلفی؟می‌توان گفت که: مرجع، عرف خاص است و لذا شیخ انصاری تصریح فرموده که:اگر ثابت نشود اجماعی بر این که مرجع معتبر اخبار و روایات، زمان پیامبر(ص)است، بهتر است که معیار تشخیص و تعیین اخبار و روایات را، مقدار متعارف نزد دو طرف معامله و پس از آن، آنچه که مورد اتفاق همه مناطق است و سپس متعارف هر منطقه‌ای را نسبت به خودش بدانیم؛زیرا معیار و ملاک در مواردی که اجماع نیست، جوابی است که در مقام استعلام از مالیت و کمیت آن، داده می‌شود مثلا وقتی سؤال شود که چه مقدار گردو داری؟با عدد جواب می‌دهد ولی اگر سؤال شود چه مقدار انار و خربزه داری؟ به وزن جواب می‌دهد و وقتی از مقدار گندم یا جو سؤال شود، گاهی به کیل و گاهی به وزن‌ جواب می‌دهد البته کسی به کیل جواب می‌دهد که مقدار و وزن کیل را بداند، چون کیل برخلاف وزن، معیار سنجش خاصی ندارد پس اصل در کیل وزن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.