Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و کتابخانه، دو خدمت همگون

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 216 تا 227)

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه ،کتابها ،خواندن ،آموزش ،خواننده ،دانش ،اجتماعی ،جامعه ،پیشرفت ،عادت مطالعه ،خدمت ،مردم ،انگیزه ،آموزش و کتابخانه ،انسان ،مواد خواندنی ،تفننی ،مطالعه ،کتابخانه عمومی ،پژوهش ،افزایش بهمن‌وار مواد خواندنی ،میل ،خدمت همگون ،ارزش ،مواد خواندنی تفننی ،جامعه نوین ،حد ،رابطه ،افزایش ،خوانندگان و عادت مطالعه

خلاصه ماشینی:

"»«آیا این امر غیرمستقیم نمی‌رساند که کتابخانه مایل است از طریق فعالیتهای متنوعش که بطور عمده در راستای تشجیع و تشویق مطالعه در سطوح گوناگون و با اهداف مختلف قرار دارد، خواندن را لذت‌بخش کند و در این روند جایگاهی شامخ دارد؟بر کتابخانه است که این مفهوم را بپروراند که خواندن در آفرینش ارزشهای معنوی، اخلاقی، زیبایی‌شناسی، و سیاسی ارزش مهمتری دارد و در این رابطه، یک کتاب ارتباطی اجتماعی میان نویسنده و خواننده-یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده-برقرار می‌کند و سرانجام، کتابخانه به منزله نهادی اجتماعی روشن‌ترین رابطه میان کتابها و خوانندگان را در نظر دارد. آنچه هنگام برنامه‌ریزی یک نظام کتابخانه‌ای باید در نظر داشت این است که کتابخانه نهادی اجتماعی است و اهداف آن باید بروشنی، در رابطه با نوع کتابخانه، به ضابطه درآید و بجای توجه به حجم موجودی یک کتابخانه خاص یا دیگر انواع آن، باید به ایجاد کتابخانه‌ها در سطحی گسترده جهت توزیع عادلانه دانش و اطلاعات در جامعه عنایت کرد. خوانندگان و عادت مطالعه این که خواندن عادتی عام است و می‌تواند از طریق نهاد آموزشی و کتابخانه به حد کافی پرورده و گسترده شود، باید از ارکان ایمان ما باشد. چنانچه کتابی نباشد و کتابخانه‌ها محدودیت داشته، کششی ایجاد نکنند، دایره خوانندگان چگونه می‌تواند وسیع شود و عادت مطالعه چگونه می‌تواند برانگیخته گردد؟ همان‌گونه لندهیر به حق اشاره کرده است، «در تمامی تمدنهای عمده معاصر، به خواندن به عنوان یک ارزش مثبت می‌نگرند، »ما نیز آماده‌ایم تا این ارزیابی ارزشها را به تعداد خوانندگان هر کتابخانه ربط دهیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.