Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر ادراکات در بازسازی

نویسنده:

ISC (13 صفحه - از 46 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : ادراکات، اسلامی، احکام، وحی، اجتماعی، جامعه، هستی، ادراکات ارتکازی، نظام ارزشی، ادراکات نظری

خلاصه ماشینی:

"»و نیز هر ترکیبی که حامل پیام و مفهومی است، دارای اثر و قانون ویژه و خاص خود باشد؟ فی‌المثل اگر رفع نیاز ارتباطی جامعه‌ای، در گرو بیان«خبری گفتار»است، آیا می‌توان از کلمات و ترکیباتی سود گرفت که رسانای مفاهیم«امر»یا«نهی»باشند؟و آیا در مقام«گفتار مقید»می‌تواند ترکیبات و علائمی را به کار گرفت که سخن از«اطلاق کلام»دارند؟ پس ارتباط بین انسانها، بدون پذیرفتن نفس روابط مفاهمه(-ارتکازات)قابل تحقق نیست، و اگرچه ممکن است این ارتباط از طریق یافتهای باطن-و یا استنتاجهای عقلی و یا نیازهای عینی مطرح شود و خلأ آن نیز به ظاهر هم مشاهده شود، لکن چیزی که آن خلأ را به واقع اشباع می‌کند کیفیت خاصی از روابط است که مبتنی بر«پذیرش»آن نحوه ارتباطات می‌باشد. نا گفته نماند که شناخت ارتکازات هرچند خاص باشد، می‌توان مورد اختلاف‌نظر واقع شود که آیا این کلمه و کلام یا رفتار بیانگرچه موضوع و حامل کدامین مفهوم است؟و نیز واقعیتی است که تلقی و ادارک ازاین‌روش اساسی، دارای موانه و مغلطه‌هایی است که وقوع خطا را ممکن و و محتمل می‌سازد، و ناگزیر باید به دنبال وضع و جعل«ارغنونی»بود که میزان و ملاکی در صحت و استواری این ادراکات باشد. اینک که به گونه‌ای اجمالی از اهمیت و نقش«ادراکات نظری»و«ادراکات ارتکازی» در نظام الهی معرفتی تحصیل کردیم، به کنکاش اصلی خود پیرامون«منطق ادراکات تجربی»که محور و اساس سخن این تحقیق است، می‌پردازیم: تقسیم‌بندی ادراکات ادراکات نظری(از قبیل احکام و مقوله‌های فلسفی) ادراکات ارتکازی-(از قبیل ابزار دستیابی به نظام ارزشی) ادراکات تجربی تقسیم‌بندی موضوعات موضوعات مستنبطه موضوعات عرفی بدیهی موضوعات عرفی تخصصی همان‌گونه که در دسته‌بندی فوق مشاهده می‌شود، تکیه‌گاه و مبنای ادراکات تجربی می‌بایست همان ادراکات ارتکازی بوده و ادراکات ارتکازی نیز ضرورة بر ادراکات نظری استوار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.