خلاصه ماشینی:
"به نظر میرسد هنوز هم (با وجود بعضی از علل) چندان نمیتوان به رونق حکمت عملی و سیاست در فلسفه اسلامی خوشبین بود، مگر اینکه به ضرورت حضور تأملات در حوزه مسائل سیاسی در کنار تأملات نصی اذعان شود.
اگر این علل را برای کمرنگی سیاست در فلسفه به طور عام و حکمت متعالیه به طور خاص بپذیریم، در دوره جدید دیگر این علل حضور ندارند و یا نباید حضور داشته باشند؛ زیرا اولا در دوره جدید فلسفه به آن بیمهریهای گذشته مبتلا نیست.
ثانیا رفته رفته به این نکته اذعان میشود که بخشی از مباحث سیاست و حکمت عملی اساسا از حوزه مباحث نقلی خارج است و اگر حتی در فقه هم مطرح میشود، به تأملات عقلی نیز نیاز است و ثالثا، در دوره جدید به جایی رسیدهایم که دیگر نمیتوان تنها به مخاطب درونی در جهان اسلام اندیشید و به یک زبان بینالمللی نیازمندیم و این زبان چیزی نیست جز زبان عقلی و فلسفی."