Skip to main content
فهرست مقالات

قدیمی ترین مراکز پژوهشهای اسلامی در سرزمین مالایا

مترجم:

ISC (7 صفحه - از 194 تا 200)

کلید واژه های ماشینی : پژوهشهای اسلامی در سرزمین مالایا، مالایا، اسلامی، مرکز پژوهشهای اسلامی در سرزمین، مجمع‌الجزایر مالایا، پاسای، کتب تاریخ سنتی مالایا، سلطان، کتاب، حکایت حکمرانان پاسای

خلاصه ماشینی:

"آسیای جنوب شرقی برای بازرگانان عربی که به چین می‌رفتند، تبدیل به یک مسیر منظم کشتیرانی شده بود/ 2 پس از گسترش دین اسلام در سرزمین عربستان در هفتمین سده میلادی، اسلام به مجمع الجزایر مالایا*راه یافت 3 و از این قرن به بعد بود که اسلام کم‌کم در این ناحیه ریشه دوانید؛ از جمله براساس منابع اطلاعاتی چین، در سال 1977 میلادی یک نفر نماینده مسلمان به نام ابو علی از پونی(برونای)به چین آمد. بنابر اظهارت ابن بطوطه که در سال 1345 میلادی شخصا از پاسای دیدن کرده است، سلطان پاسای، الملک الظاهر، مردی عاقل بوده که به علم و دانش عشق می‌ورزیده و دیگران را به امر یادگیری تشویق و ترغیب می‌کرده است؛در نتیجه پاسای به عنوان یک مرکز مطالعات دروس اسلامی توسعه و گسترش یافت و نیز علما و حکمای اسلامی از سراسر جهان اسلام از جمله قاضی امیر سعید از شیراز، تاج الدین از اصفهان، امیر دولاسا از حکومت دهلی (هندوستان)از این محل دیدن کرده‌اند. 12 یکی دیگر از کتب تاریخ سنتی مالایا، تحت عنوان«تاریخچه مالایا»نوشته است که روزگاری پاسای مرکز پژوهشهای اسلامی در سرزمین مالایا بود. مالایا به عنوان مرکز جدید پژوهشهای اسلامی در سرزمین مالایا، بنیادی برای آموزشهای اسلامی در این شهر تأسیس کرد و دانشجویان مسلمان از نواحی دیگر مجمع الجزایر مالایا برای کسب معارف اسلامی به مالایا می‌آمدند؛از جمله مولانا اسحاق، یکی از دانشمندان مسلمان و وعاظ مذهبی جاوه، در اواسط قرن پانزدهم برای مطالعه در بنیاد اسالمی مالایا به این شهر آمد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.