Skip to main content
فهرست مقالات

نمونه هایی از بلاغت قرآن مجید در تفسیر طبری

نویسنده:

(15 صفحه - از 11 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،طبری ،قرآن مجید در تفسیر طبری ،بلاغی ،بلاغت قرآن مجید در تفسیر ،عرب ،حذف ،فعل ،آیهء ،القرآن ،شعر ،نمونه‌هایی از بلاغت قرآن ،محمد بن جریر طبری ،خطاب ،خدا ،سخن ،ضمیر ،پیامبر اکرم ،کتاب ،شئتم ،علوم بلاغی ،معنی ،حالت ،استنباط ،باب اعجاز قرآن سخن ،مأخذ سابق ،اصلی تفسیر طبری ،سورهء بقره ،الف ،شعر شاعران عرب

خلاصه ماشینی:

"درباره تکرار ضمیر«ایاک»هم طبری بر آن است‌8که از لحاظ عظمت مخاطب،بلاغت‌ جمله در این خواهد بود که ضمیر تکرار شود همان‌طور که می‌گویند: «اللهم انا نعبدک و نستعینک و نحمدک و نشکرک» به قول طبری تکرار ضمیر،افصح است*در صورتی که امکان داشت گفته شود:«اللهم انا نعبدک و نستعین و نحمد» در بحث از آیهء: ذلک الکتب لا ریب فیه بقره/1 طبری،ضمن این‌که روایات گوناگونی را نقل کرده که«ذلک الکتاب»به معنای‌ «هذا الکتاب»می‌باشد،خود نیز القاء شبهه کرده و گفته است:«چگونه می‌توان گفت که«ذلک» در این آیه به معنای«هذا»می‌باشد،درصورتی‌که«هذا»اشاره به حاضر معاین است و«ذلک» اشاره به غائب‌[-غیر حاضر و لا معاین‌]لیکن خود در مقام پاسخ برآمده و گفته است‌9«خدا برای‌ (*)کان الأفصح اعادتها مع کل فعل بیان عظمت قرآن،از اسم اشارهء به دور استفاده کرده و در واقع مقام قرآن را بالا برده و گفته است که مقام‌ قرآن،آن قدر بالاست که گویی در نقطهء دوردستی در اوج آسمانها قرار دارد» طبری برای تأیید سخن خود،از شاعران عرب هم،اشعاری به عنوان مثال ذکر کرده که در آنها «ذلک»به معنای«هذا»می‌باشد. انعام/152 که قرآن،نزدیک شدن به مال یتیم را جایز نمی‌داند«الا بما فیه صلاحه و تثمیره» طبری گفته است‌26:در کلام حذف*وجود دارد؛زیرا عبارت مذکور بر جملهء محذوف دلالت‌ می‌کند و بنابراین ابلغ،ترک محذوف است و عبارت در اصل چنین بوده است: لا تقربوا مال الیتیم الا بالتی هی أحسن حتی یبلغ أشده فاذا بلغ اشده فآنستم منه رشدا،فادفعوا الیه ماله‌ طبری،در تفسیر خود به یک نوع خاص از صنعت التفات اشاره کرده و گفته است‌27:ممکن‌ است خطاب مفرد و مورد خطاب جمع باشد و این نوع التفات در قرآن مجید نظایر فراوان دارد همچون‌ آیهء: یأیها النبی إذا طلقتم النساء فطلقوهن لعدتهن..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.