Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش/ ما بعد الطبیعه صدر الدین شیرازی و فلسفه اسلامی در ایران دوره قاجار

نویسنده:

مترجم:

ISC (22 صفحه - از 37 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : ملا صدرا ،فلسفه ،قاجار ،فلسفه اسلامی ،سبزواری ،ایران دوره قاجار ،فلسفه ملا صدرا ،فلسفه اسلامی در ایران دوره ،حقیقت ،ماهیت ،مکتب ،اصالت ماهیت ،تشکیک ،اساس فلسفه ملا صدرا وحدت ،ابن‌سینا ،تعالیم ،مکتب ملا صدرا ،بعد الطبیعه ،آثار ملا صدرا ،وحدت ،تعلیم اصول فلسفی ملا صدرا ،نور ،ذهن ،وره قاجار ،تعالیم ملا صدرا ،هستی ،ملا صدرا فلسفه اسلامی ،مفهوم ،تعالیم فلسفی ملا صدرا ،اصالت وجود

خلاصه ماشینی:

"آرای ما وراء الطبیعه ملا صدرا ماند آرای فیلسوفان اسلامی دیگر و برگردیم تا کندی و فارابی،بر اساس تمایز بین وجود و ماهیت قرار دارد01که یکی از عمیقترین مشخصه‌های مسائل‌ ما وراء الطیعه است و در کنار مشخصه‌هایی چون مبدأ و ظهور،ماده و صورت،جوهر و عرض و غیره قرار دارد،و اساس تفسیر انسان از کنه واقعیت،منشأ و مراتب گوناگون ظهور آن را تشکیل می‌دهد. این‌ اولین مرحله است برای راهنمایی انسان به سوی آگاهی از حقیقتی که اشیای منفرد را به هم‌ می‌پیوندد و از آنها هم منزه است،زیرا امتیاز بین وجود و ماهیت در الهیات ملا صدرا در جای‌ خود به آگاهی از به هم پیوستگی موجودات و در نهایت به مراتب وجود،اصالت و وحدت آن‌ منتهی می‌شود. 41 ملا صدرا با تمایز قائل شدن بین وجود و ماهیت و اشاره به این‌که تعریف لفظی وجود در مفهوم معلول آن محال است،با اثبات این امر که کلمه وجود به نحوی که در مورد اشیای‌ گوناگون مانند الف،ب،ج به‌کار می‌رود به یک مفهوم و حقیقت مشترک اشاره می‌کند و تنها بر اساس شباهتی لفظی نیست اولین گام را در درک عقلی وحدت اشیا برمی‌دارد، مثلا کلمه«شیر»*که در عبارتهای مختلف به معانی گوناگون اشاره می‌کند اما با همه‌ آنها اشتراک لفظی دارد. 51 ملا صدرا با تثبیت حقیقت وجود بدان صورت که در زبان بشری انعکاس یافته است به‌ تمایزی روی می‌آورد که اساس هستی‌شناسی او را تشکیل می‌دهد و بخش عمده فلسفه اسلامی‌ بعد از او را در ایران مشخص می‌کند و آن عبارت است از تمایز بین مفهوم وجود و حقیقت‌ وجود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.