خلاصه ماشینی:
"آیا روش تحقیق و افتاء و اجتهاد در دانشگاه اسلامی مدینه و مرکز تحقیقات علمی و افتاء مدینه خود سانوری از کتب و منابع شیعه و استفاده از شایعات است؟ آقای رئیس کل تحقیقات!آیا میدانید به شیعهای نسبت غلو میدهید که تمامی فقها و مراجع آنان در رسالههای علمی خود غلو کننده را نجس و از ارث محروم میدانند؟و غسل دادن و دفن نمودن مردههای آنان را اجازه نمیدهند؟و نیز دادن زکات به غلاة حرام و ازدواج با غالی را جائز نمیدانند؟2 آیا در کجا شیعه،علی را رب و خالق و متصرف در کون و عالم غیب و مالک سود و زیان و مانند آن دانسته که شیخ عبد الله بن عبد الرحمن جبرین در فتاوای مورخ 2141/3/22 هـ به شیعه نسبت میدهند؟شاید این هم از روشهای تحقیق مرکز تحقیقات ملی و افتاء عربستان است که مشخصات فرقهء غلاة را که در کتاب ملل و نحل شهرستانی آمده در ذهن خود به میلیونها نفر شیعهء امامی منطبق کنند بی آن که واقعیتهای موجود را که درست ضد آنست در نظر گیرند؟!
این شرک بینی شیعه نیز همانطور که خود اظهار داشتهاند بر اساس ظاهر بینی،و مسموعات ایشان در مکه و عرفات است،و ای کاش با دید حقیقت بین مساله را دنبال میکردند تا دریابند،شیعه هرگز به این صورت که فکر میکنند از پیامبر و اهل بیت چیزی نخواسته که علمای شیعه،نیز این عمل را شرک میدانند بلکه اگر به کتب ادعیه شیعه توجه شود طرف دعا همواره خداست و پیامبر و اهلبیت شفیع و وسیلهاند و به تعبیر سید محمد رشید رضا در تفسیر «المنار»شیعه مانند میهمانی است که بعضی از نیازهایش را مستقیما از صاحب خانه میخواهد و بعضی را توسط اهل بیت و دوستان صاحب خانه که توسط او برای خدمت به میهمانان گمارده شدهاند،درخواست میکند و همه را از الطاف صاحبخانه میداند."