Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش/ آموزشها و مراکز آموزشی در اسلام تا پایان عصر اموی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 50 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : اسلام، آموزش، قرآن، عرب، پیامبر، دینی، معلم، علم، مدینه، فرهنگ

خلاصه ماشینی:

"ابو البختری نقل می‌کند که آمدیم پیش علی بن ابی طالب(ع)و از ویژگیهای علمی اصحاب‌ پیامبر پرسیدیم،فرمود:کدام‌یک را می‌گویید،گفتیم از عبد الله بن مسعود،فرمود:او عالم به‌ قرآن و سنت است او علم را به پایان رسانده است و همین مقدار از علم کافی است،گفتیم در مورد ابو موسی اشعری چه می‌گویید؟،فرمود:رنگ علم به خود گرفت و سپس از[حیطه‌]آن‌ خارج گردید. او می‌نویسد:پیامبر تشویق فرمود که مسلمانان«قرآن»و«فقه»را از همسایگان خود یاد گیرند،او به عبادة بن صامت دستور داد که به اصحاب صفه(کسانی که در سکوی مسجد پیامبر زندگی می‌کردند و بسیار فقیر و نادار بودند)قرآن یاد بدهد،پیامبر مصعب بن عمیر را بعد از پیمان عقبه اولی به مدینه،معاذ بن جبل را به یمن،عتاب بن اسید را به‌ مکه،عمر بن خرم خزرجی را به نجران،رافع بن مالک انصاری را به مدینه،و دهها نفر دیگر را به جاهای دیگر فرستاد تا قرآن و احکام اسلامی را به مردم تازه مسلمان تعلیم دهند. جلال الدین سیوطی در الاتقان نقل می‌کند که عبد الله بن عباس در سایهء کعبه می‌نشست و مردم دور او را می‌گرفتند و از تفسیر قرآن و معارف اسلامی پرس‌وجو می‌کردند و ابن خلکان حکایت می‌کند که ربیعة الرأی در مسجد مدینه می‌نشست،مالک بن انس،حسن بصری و اشراف مدینه دور او را می‌گرفتند و جلسه علمی وسیعی تشکیل می‌دادند و گاهی اتفاق می‌افتاد (بمانند عصر حاضر در حوزه‌های علمیه)چند جلسهء درسی،در مسجدی برپا می‌شد و هر شیخی جمع شاگردان خود را فراهم می‌آورد و مشغول تدریس می‌گردید گویند عمرو بن‌ عبید از رهبران معتزله،همراه عده‌ای از همفکران خود نخست،در جلسهء درس حسن بصری‌ حاضر می‌شد،پس از آن‌که اعتزال صورت گرفت و واصل بن عطا و عمرو بن عبید از حضور در جلسهء درسی استاد خود حسن بصری سر باززدند،خود در همان محفل،جلسهء دیگری‌ تشکیل دادند و مشغول درس و بحث شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.