Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ و میراث فرهنگی: هجرت و عبرت

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 154 تا 162)

کلید واژه های ماشینی : هجرت، قرآن، زمین، جهانگردی، تاریخ، تمدن، فرهنگی، هجرت و عبرت، سیاحت، اسلام

خلاصه ماشینی:

"13 مشاهدهء تمامی پدیده‌ها به دلیل آن‌که در پهنهء زمین پراکنده‌اند و نمی‌توانند یک جا در اقامتگاه فرد گرد آید؛امکان‌پذیر نیست؛از سوی‌ دیگر آن دسته از پدیده‌ها و مظاهر که در محیط زیست هرفرد وجود دارد به علت انس آدمی با محیط،حیات خود را از دست می‌دهد لذا انسان‌ حس نمی‌کند و اگر هم حس کند حرکت نمی‌کند، بدین سبب افراد در زیستگاه دایمی خویش با جذابترین جلوه‌های طبیعت هم جلب‌ نمی‌شوند؛بدین منظور باید به گشتن دست‌ یازید،آن‌گاه مظاهر طبیعت جان می‌گیرند زنده و متحرک می‌شوند،برای مثال آنچه هرفرد در زیستگاه خود از کوهها را می‌تواند ببیند تنها به‌ یک رنگ است،اما الوان و گوناگونی کوهها در قرآن چنین بیان شده؛.. از ابن عباس روایت شده‌ که اگر کسی قرآن را بخواند و بدان عمل کند در زمین گردیده است زیرا در قرآن اخبار امتهای‌ گذشته وجود دارد63،اسلام از امیال فطری انسان‌ نسبت به تأثیرپذیری از داستان سود برده‌ است‌73،این کتاب آسمانی با بیان سرگذشت و سرنوشت اقوام پیشین تاریخ،قصد قصه‌پردازی‌ و افسانه‌سازی نداشته و مطالعهء تاریخ را سرگرمی و وقت‌گذرانی به شمار نیاورده بلکه‌ خواسته است مردمان با مطالعهء تاریخ به کشف‌ قوانین تاریخ و سنتهای آن برسند تا تاریخ را به‌ عنوان وسیله‌ای برای ساختن آینده مورد استفاده‌ قرار دهند83،البته پند گرفتن از تاریخ غیر از پیشگویی است،وعده دادن و خبر از آیندهء محتوم دادن و پیشگوئی پیامبرانه و غیر مشروط به شکلی که در برخی مکاتب تاریخی رایج‌ است،کار علم تاریخ نیست‌93؛لذا جبر نامشروط اجتناب‌ناپذیر تاریخی و تاریخ‌پرستی در اسلام‌ وجود ندارد،اما تاریخ به عنوان پشتوانه‌ای‌ محکم و نیرومند پذیرفتنی است،تاریخ موزه‌ای‌ است که همه حقها و ناحقها را در معرض دید قرار می‌دهد تا انسانها خود بیندیشند،داوری‌ کنند و پند گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.