Skip to main content
فهرست مقالات

یزیدیه شیطان پرستی یا ثنویت گرایی؟

نویسنده:

ISC (13 صفحه - از 79 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : شیطان، یزیدیه، یزیدیه شیطان، ادیان، تصوف، یزیدیها و شیطان‌پرستان، شیخ حسن بن عدی، ابلیس، اسلام، شیخ عدی

خلاصه ماشینی:

") زاهدی از تبار مروان بن حکم‌6بود که در کوهستان هکاریه از توابع موصل متولد شد و بر اثر ریاضت و پارسایی و گوشه‌نشینی مورد Zمی‌دارد که بر اساس آن خدا حوریه‌ای برای یزید فرستاده و او پسری به نام یزدان زاییده است که یزیدیها از اویند:الیزیدیه،ص 4،در مورد یزید،اعتقاد دیگر آن‌ است که او تنها مروج این دین بوده و نیز روحش در جسم‌ شیخ عدی بن مسافر حلول کرده است:جاف،«یزیدی‌اند یا یزدانی؟»،ص 32. 7 در مصحف رش یزیدیها که آنها را از نسل آدم‌ (نه آدم و حوا)می‌داند داستانهایی مضحک و عجیب از ارتباط معاویه و محمد صلی الله علیه و اله و تولد یزید بن معاویه و نیز این‌که چرا برخی از اعمال، همچون حرمت نام بردن از شیطان یا کاهو و منع‌ برخی اغذیه و اعمال پدید آمده،مطالبی بیان و علت بسیاری از عقاید یزیدیها بازگو شده است. گوینده این سخن از محققانی است که‌ وجود ریشه‌های تصوف در یزیدیه را نیز مورد تأکید قرار دادده و بر آن است که یزیدیها از طایفه‌ عدویه‌اند که از زمان شیخ حسن بن عدی با غلو در حق عدی بن مسافر و یزید بن معاویه،از اصول اولیه تشیع و تصوف انحراف پیدا کردند. 2 به هر صورت یزیدیها یا عدویه اولیه که به‌ قولی متأثر از آیین گنوسی و مانوی یا ممزوجی‌ از عقاید ادیان ایرانی و یهود و مسیحیت هستند به دلیل احترام به شیطان(از جنبه جلب رضایت‌ و ترسیدن از او3و به تأثیر از ثنویت‌گرایی‌ آریاییها)به شیطان‌پرستان معروف شده و به‌ علت انزوا و مورد حمله واقع شدن،رو به‌ اضمحلال فکری و انسانی می‌روند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.