Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به کتاب الحدائق الناضرة و مولف آن

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 142 تا 157)

کلید واژه های ماشینی : کتاب، فقهی، حدیث، بحرانی، اخباریان، احکام، شیخ محمد شیخ عبد علی، عقل، بحرین، مکتب، مدرسی، مقدمه‌ای بر فقه شیعه، کتاب حدائق کتابی فقهی، اصول فقه شیعه، اصولی، قواعد، حدائق نمایندهء اندیشهء فقهی، صص، کتاب الحدائق الناضرة و مولف، شیخ علی آخوندی صاحب دار، شیخ عبد علی و شیخ، دلیل عقل، مقدمهء، مقدمه، شیخ یوسف، سید عبد العزیز، شرح حال شیخ یوسف بحرانی، شیخ یوسف بحرانی از کتاب، شیخ عبد اللئ‌ه بن‌علی بحرانی، عبد العزیز طباطبایی

خلاصه ماشینی: "به عنوان مثال در برخورد با مسألهء حجیت یا عدم حجیت قرآن کریم و ظواهر آن با اعتراف به این‌که موضع اخباریان متأخر میان‌ افراط و تفریط قرار دارد،2ادله‌ای را که طرفهای‌ مثبت و منکر استناد به ظواهر قرآن آورده‌اند بررسی می‌کند و سرانجام می‌گوید:«سخن حق و شیوهء درست در این باره همان چیزی است که‌ شیخ طایفه در کتاب تبیان فرموده و شماری از عالمان نامور ما آن را پذیرفته‌اند». 4 شرحها و تکلمه حدائق کتاب حدائق از همان آغاز به عنوان یک منبع‌ فقهی روایی مورد استقبال قرار گرفت و هم از این‌ روی شرحهایی چند بر آن نوشته شد که از آن‌ جمله است: -حاشیه خود مؤلف که در زیر صفحه های‌ چاپ حروفی و موجود حدائق با عبارت«منه‌ رحمه الله»آمده است. (2)-مدرسی در مقدمه ای بر فقه شیعه(ص 792)از چاپ تهران این کتاب به تاریخ 4131-7031 یاد می‌کند و نگارنده این مقاله نیز نسخه آل البیت را که در 713 صفحه‌ قطع رحلی و بدون تاریخ منتشر شده دیده است. 8 انتساب کتاب از آن‌جا که این اثر از آثار قرون اخیر است در درستی انتساب آن به بحرانی تردیدی وجود ندارد و هم در کتب رجال و تراجم در شرح حال‌ شیخ یوسف بحرانی از کتاب حدائق سخن‌ Z493 و 553 از جلد خست حدائق را بنگرید که‌ نمونه‌هایی از انواع پاورقیهای مؤلف را بر اثر خود دربردارد. 7-گرچه شیوهء مؤلف آن است که کمتر در سند حدیث خدشه کند اما گاه نیز به اوری‌ دربارهء سند می‌پردازد،چنان‌که در حدیث«خلق‌ الله الماء طهورا لا ینجسه شی‌ء الا ما غیر لونه» می‌گوید: «ما این خبر را نه به صورت مرسل و نه به صورت‌ مسند در کتب اصحاب نیافتیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.