Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر مبانی حقوقی مالکیت انسان بر پیکر خود

نویسنده:

علمی-ترویجی (9 صفحه - از 120 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : ملکیت ،مالک ،مالکیت انسان بر پیکر ،انسان ،ملک ،سلطنت ،مبانی حقوقی مالکیت انسان ،بدن ،تصرفات ،نفسی ،ذاتی ،اخی ،اعتباری ،مالکیت انسان نسبت ،تکوینی ،قدرت ،ولایت ،ملکیت اعتباری ،خداوند ،ملکیت ذاتی ،معنای مالکیت انسان نسبت ،محدودیت ،میان مالکیت انسان بر بدن ،محدودیت مالکیت انسان نسبت ،ملکیت انسان بر پیکر ،ملکیت انسان در طول ملکیت ،مالکیت انسان نسبت به اموال ،مقتضی ،محدودیتها در ملکیت اعتباری ،مراتب ملکیت

خلاصه ماشینی:

"در ملکیت اعتباری،وجود اهداف و اغراض‌ عقلایی معتبر است و مقوم آن،خیر بودن خواهد بود،3ولی در ملکیت تکوینی-ذاتی،نظیر ملکیت انسان بر پیکر خودش،از آن جا که امری‌ اعتباری و قراردادی نبوده،مقصود از آن سلطنت‌ و اقتدار است که محدود به چیزی نیست، خیریت و نفع مقوم آن نخواهد بود؛چه این که‌ انسان قادر است نسبت به خود کارهایی را انجام‌ دهد که در آنها خیر بودن می‌تواند تصور نشود؛ نظیر خودکشی،خودسوزی،خودزنی،و حتی‌ بریدن اعضا و اندامهای خود. 1 این محدودیتها در مورد مالکیت انسان بر خودش نیز قابل تصور است،با این تفاوت که‌ محدودیتها در ملکیت اعتباری می‌تواند ناشی از فقدان مقتضی باشد؛یعنی نفس اعتبار از توسعه‌ای کامل برخوردار نباشد،همچون‌ محدودیت در تملک موقوفات،و می‌تواند به‌ رغم تمام بودن مقتضی،به واسطه وجود مانع‌ باشد. بنابراین،سخن شیخ طوسی قدس سره نادرست‌ خواهد بود؛چه این‌که ایشان میان تصرفات‌ شرعی و تصورات تکوینی تفاوتی نگذاشته‌ است؛زیرا قدرت طبیعی و تکوینی انسان بر این‌ که بتواند هرکاری نسبت به پیکر خود انجام دهد، چیزی غیر از حکم شرعی مترتب بر این‌ تصرفات است. به دیگر سخن،همان گونه که ولایت‌ نبوی صلی الله علیه و اله محدود به حدود الهی است و پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نیز نمی‌تواند در مؤمنان تصرفات‌ حرامی انجام دهد،ولایت انسان بر خود نیز محدود به همین حدود الهی است؛پس این آیه‌ نمی‌تواند دلیلی بر مالکیت انسان بر خود به‌ معنایی علاوه بر سلطنت و قدرت ذاتی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.