Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و حدیث: تحریم خمر در قرآن

نویسنده:

مترجم:

علمی-ترویجی/ISC (21 صفحه - از 8 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : خمر، تحریم، قرآن، تحریم خمر، تحریم خمر در قرآن، اثم، شراب، نماز، حرام، عقل

خلاصه ماشینی:

"(2)-هرچند نویسندهء محترم مطلب را از تفسیر مجمع البیان نقل کرده است،اما باید دقت کرد که در آیهء 912 بقره،بحثی از تحریم یا حرمت خمر نبوده‌ و در واقع آیه نسبت به این امر ساکت است،بلکه آیه‌ درصدد معرفی یکی از ویژگیهای خمر و میسر است‌ و آن دو را در میزان نفع و اثم به سنجش گذارده‌ است و اثم مطرح در این آیه به هیچ رو ربطی به‌ «خمر»در آیه سورهء اعراف ندارد،بلکه اثم در این‌ آیه تنها همان معنای گناه بزرگ را خواهد داشت و این مطلبی است که مفسران بدان اشاره کرده‌اند. همان‌گونه که روشن است،ضرر انواعی دارد که توضیح مختصر آن‌چنین خواهد بود: 1-آسیبهای اجتماعی:از آن‌جا که شرابخوار یکی از اعضای جامعهء اسلامی و جزئی از بنایی‌ است که براساس شناختهای متقابل و متعارف‌ شکل گرفته است؛اگر این جزء به لحاظ اندیشه و حرکت تباه‌شده،از احساس و خرد سالم دور افتد و همتش شادخواری و شهوترانی باشد،طبعا چنین کسی حق خود را نسبت به جامعه و مجتمع انسانی که وظایف و حقوقی متقابل‌ (1)-عن ابی جعفر علیه السلام فی قوله تعالی: (انما الخمر و المیسر... اضافه بر این،مؤلف ارجمند به رغم تلاشی‌ که در بیان و کاربرد واژهء«اثم»به عنوان«خمر»در ابتدای گفتار خود در آیهء مبارکه سورهء بقره و در جریان بحث از بزرگتر بودن«اثم»از«نفع»-به‌ نقل از طبرسی-چنین آورده است: «در آیه روشن شد که در آن دو-خمر و میسر -اثم وجود دارد و در آیهء سورهء اعراف،اثم را صریحا حرام نموده است»،اما باید دقت کرد که‌ اولا در آیه سورهء بقره محور بحث هیچ‌گونه‌ ربطی به بیان حکم ندارد،بکله آیه درصدد معرفی یکی از ویژگیهای خمر و میسر است و آن‌ دو رامیزان«نفع»و«اثم»یا به تعبیری رساتر (1)-محمد علی مهدوی‌راد،گامی لرزان در شناخت‌ آیات و سور قرآن،ص 16-46."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.