Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاههای ابوسهل اسماعیل نوبختی درباره امامت و تصوف

نویسنده:

علمی-ترویجی (12 صفحه - از 115 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : ابو سهل ،امام ،نوبختی ،امامت ،تصوف ،ابو سهل نوبختی ،حلاج ،امام دوازدهم ،طوسی ،امامیه ،شیعه ،سهل اسماعیل نوبختی ،محمد بن حسن علیه‌السلام امام ،امام حسن عسکری علیه‌السلام ،ابو العتاهیه ،محمد بن حسن ،اسلام ،ماسینیون ،کتاب ،ابو سهل نوبختی عقیده ،کتابهای ابو سهل نوبختی ،غیبت امام دوازدهم ،محمد بن حسن طوسی ،امامت و تصوف ،تاریخ ،حسن ،امام حسن عسکری علیه‌السلام امامت ،ترجمه ،ابو سهل اسماعیل نوبختی ،تاریخ سیاسی غیبت امام

خلاصه ماشینی:

"4 موضوعی که در این‌جا لازم است بررسی‌ گردد،سخنی است که ابن ندیم در کتاب الفهرست‌ نقل کرده و آن این است که ابو سهل نوبختی‌ عقیده داشته که حضرت محمد بن حسن علیه السلام امام‌ بوده است،ولی در غیبت رحلت کرده و (1)-محمد جواد مشکور،فرهنگ فرق اسلامی،با مقدمهء کاظم مدیر شانه‌چی،ص 554. مسأله دیگری که سخن ابن ندیم را رد می‌کند،این است که در منابع امامیه،ابو سهل به‌ عنوان یکی از کسانی که امام دوازدهم علیه السلام را در دوران کودکی دیده و به تولد آن حضرت شهادت‌ داده،معرفی شده است‌1. علت این نوع‌ واکنش نوبختی را با توجه به آنچه منابع ذکر کرده‌اند،شاید بتوان در سه موضوع جست‌وجو کرد:نخست این که به گفتهء شیخ طوسی و دیگران او ادعای نیابت و وکالت امام غایب را نموده بود که مورد قبول ابو سهل نبوده است. » سپس اقبال به نوشتهء صاحب تبصره العوام‌ استناد نموده،می‌افزاید: «چون اهل تسنن عقاید جبری ابو العتاهیه را به امامیه منسوب داشته و به استناد آنها،بر این‌ فرقه تاخته بودند،ابو سهل لازم دانسته است که‌ Z-چنین ترجمه شده است که تردستی‌هایی بوده که او در دوران نوجوانی از کولی‌ها و غیره فراگرفته‌ (ص 952)و از مقولهء چشم‌بندی‌هایی بود که‌ دوستانش در سالهای نوجوانی او،در بصره و واسط از آنها تفریح کرده بودند و در واقع،مهارت و فراست حلاج بوده است(ص 062 و 372)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.