Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه و نمود مذهب در قندیل های ایرانی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (7 صفحه - از 148 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : قندیل، هنر، کتیبه‌ها، مذهب در قندیل‌های، نور، بدنه، مسجد، ایران، نقش قندیل در محراب‌های سنگی، یزد

خلاصه ماشینی:

"بجز محراب سنگی موزه پارس شیراز که‌ قندیل آن دارای حجم است در دیگر محراب‌ها این نقش به صورت مسطح اجرا شده است‌3که‌ از آن جمله می‌توان به محراب سنگی موقوفه‌ خاتون،محراب مسجد مفرط یزد و محراب‌ مسجد میمه اصفهان(تصویر 2)که همگی متعلق‌ به قرن ششم است اشاره نمود. 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) از دیگر نمونه‌های اجرای این طرح بر روی‌ منسوجات می‌توان به دو قالی از شمال غرب‌ ایران(مربوط به قرن یازدهم)اشاره نمود(تصویر 3)که در آنها طرح سه قندیل دیده می‌شود. همچنین این کتیبه‌ها نکات دیگری را نیز برای ما آشکار می‌سازد که از آن جمله‌ می‌توان به اهمیت قندیل نزد صوفیان و کتیبه‌های مربوط به محل و سال وقف این اشیاء اشاره نمود. 1 همچنین در اطراف گردن یک قندیل برنجی‌ متعلق به دوره صفویه که در موزه رضا عباسی‌ نگهداری می‌شود،بخش‌هایی از آیه نور بدین‌ شرح دیده می‌شود: زیتها یضی‌ء و لو لم تمسه‌ نار نور علی نور یهدی الله لنوره من یشاء و یضرب‌ الله الامثال و همین‌طور در بخش بالایی بدنه در داخل یکی از سه قاب پیرامون بدنه ادامه آیه‌ آمده است‌2. 3 یا بربدنه اصلی یک قندیل برنجی متعلق به‌ سال 649 ق موزه ملی ایران(تصویر 4)نیز این‌ دعا در داخل دو شمسه از سه شمسه موجود در بدنه آمده است. همین‌طور بر روی یک قندیل زرین که در ماه‌ رجب سال 7621 ق توسط مهدی قلی قاجار وقف آستان قدس رضوی شده است(تصویر 5) این عبارات با خط نستعلیق خوانده می‌شود: «لا إله إلا الله،محمد رسول الله،أمیر المؤمنین‌ علی ولی الله،فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین،و الحسن المجتبی أبو محمد،و أبو عبد الله الحسین سید الشهداء،و در ادامه‌ اسامی تمامی ائمه علیهم السلام آمده است‌1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.