Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و حافظ (ره)

نویسنده:

(7 صفحه - از 25 تا 31)

خلاصه ماشینی:

"این نظریات اعجاب‌انگیز و تاسف‌بار و صاحبان‌ نظریه‌پرداز آنها،نگارندهء این سطور را به یاد چند بیتی از مثنوی‌ می‌اندازد؛ کارک خود می‌گزارد هرکسی‌ آب،نگذارد صفا بهر خسی‌ خس خسانه می‌رود بر روی آب‌ آب صافی می‌رود بی‌اظطراب‌ مصطفی مه می‌شکافد،نیم‌شب‌ ژاژ می‌خاید ز کینه بو لهب‌1 حافظی که طوطی صفتانه از پس آینه،تنها سخنانی را می‌گوید که استاد ازل بر زبان او نهاده است؛ «در پس آینه طوطی صفتم داشته‌اند آنچه استاد ازل گفت بگو می‌گویم» شاعری که نسخهء درمان‌بخش صدها بلا را،نیاز نیم‌شبی‌ می‌داند و تنها نصیحتش به دل،سوز و گداز است؛ «دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیم‌شبی دفع صد بلا بکند» کسی که به خود این‌گونه دلداری می‌دهد: «حافظا در کنج فر و خلوت شبهای تار تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور» آنکه به گریهء سحری و نیاز نیم‌شبی هزار استظهار دارد؛ «بیارمی که و حافظ هزارم استظهار به گریهء سحری و نیاز نیم‌شبی است» سحرخیزی که در دعای صبح‌گاهی اثرها می‌بیند؛ «بخدا که جرعهء ده توبه حافظ سحرخیز که دعای صبحگاهی اثری کند شما را» و خلاصه حافظی که در طوفان حوادث،می‌کوشد که‌ دولت کشتی نوح را از دست ندهد؛ «حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح‌ ورنه طوفان حوادث ببرد بنیادت» چگونه می‌توان حساب او را از انسانهای معتقد و متدینی‌ که شبهای عارفانه و روزهای خداپسندانه دارند،جدا کرد؟ شاید تنها جرم حافظ،بیان هنرمندانه و پرهیزش از اصطلاحات‌ رایج در اخلاق و عرفان نظری باشد!اما نباید فراموش کرد که‌ اگر این مقوله را جرم پنداریم،در آن صورت حافظ، هم‌بندیهای بسیاری دارد که همه در سلک علما و حکما هستند،و به قول پروین: گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند و به قول خودش: باز گویم نه در این واقعه حافظ تنهاست‌ غرقه گشتند در این بادیه بسیار دگر از این«بسیار دگر»نامهای سنایی،مولوی،عطار،جامی، شیخ بهایی،حکیم لاهیجی،فیض کاشانی،ملا احمد نراقی، حاج ملا هادی سبزواری،علامه طباطبایی و قافله سالار موحدان‌ این عصر،امام خمینی(رض)،شنیدنی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.