Skip to main content
فهرست مقالات

شکل ذهنی در شعر

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 297 تا 306)

کلید واژه های ماشینی : شعر، شاعر، شاملو، شکل ذهنی در شعر، شکل ذهنی، یقین، کلمه، احساس، دندان، شکل ذهنی شعر

خلاصه ماشینی:

"ممکنست گاهی تغزل و حماسه با هم در آمیزد و شاملو خود در چند شعر از عهده تلفیق حماسه و تغزل بر آمده است ولی آوردن بندهای حماسی و تغزلی بطور یک در میان شعر را دچار پراکندگی کرده است و در چندین جا نقض غرض هست که بوحدت شعر لطمه وارد می‌کند و تنها دلیل این کار، نبودن شکل ذهنی کمال یافته در شعر است. در اینجا شاملو آنچنان خود را در اشیاء و اشیاء را در احساسها و احساسها و اشیاء را در تصایر ناخود آگاه مستحیل می‌بیند که گوئی شعر دعوتی است به حلول در موجودیت اشیاء محیط عاشقانه شاعر؛ آنگاه بانوی پر غرور عشق خود را دیدم‌S} در آستانه پر نیلوفرS} که به آسمان بارانی می‌اندیشیدS} و آنگاه بانوی پر غرور عشق خود را دیدم‌S} در آستانه پر نیلوفر باران‌S} که پیرهنش دستخوش بادی شوخ بودS} و آنگاه بانوی پر غرور باران راS} در آستانه نیلوفرهاS} که از سفر دشوار آسمان باز می‌آمدS} در شعر«پل اللهوردیخان»، گرچه شاملو بعمد کوشیده است از جناسهای لفظی و یا از یک صفت بدیع ادبیات اروپائی موسوم به«اوناماتویی»(یعنی آوردن کلماتیکه صدایشان بلافاصله ذهن را بمنبع صدا رهنمون شود)استفاده کتدو کلماتی مثل بیجان- هشته-طغیان-توفان-بند بند-نالش زیر-خشت خشت-بکار برد و از تلفیق حروف صدادار و بی‌صدا تأثیری بیافریند و گویا اینها همگی کار تعهد است، ولی شعر هم از نظر وضعی و هم از نظر عاطفی در حد کمال است و این البته زیاد مربوط بوزن شعر نیست، بلکه بدلیل اتمسفر شعر و طرز برخورد شاملو با اشیاء و احساسهاست که بدان نام شکل ذهنی داریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.