Skip to main content
فهرست مقالات

واژه هایی چند از برهان قاطع

نویسنده:

(13 صفحه - از 377 تا 389)

کلید واژه های ماشینی : برهان قاطع ،فارسی ،معنی ،پازند ،پارتی ،اوستائی ،هزوارش ،گاو ،پارسی ،تصحیف ،لهجه‌های ،داریوش ،ایران باستان ،فارسی میانۀ جنوبی ،کلمه ،پادشاه ،مجلد ،کشف‌الاسرار میبدی ،فارسی باستان ،پارسی باستان ،ایرانی ،کشف‌الاسرار میبدی مجلد ،استاد ،پارسی میانه ،واژۀ پهلوی در فارسی ،واژۀ فارسی باستان ،واژۀ پارسی باستان ،واژه‌های پارسی میانه ،میانه فارسی بصورتهای ،تصحیفی از واژه‌های پارسی

خلاصه ماشینی:

"قسمت نخست این واژه(فه)همان پیشوند itap و itiap زبانهای ایران باستان است که در برخی از زبانهای میانه فارسی بصورتهای tap ، dap ، dāp و yap در آمده و در برخی دیگر نخست به hdap (پذ)و آنگاه hap برگشته،مثلا واژۀ پهلوی rāktap در پارتی rākdap و در فارسی میانۀ جنوبی rākihap و بفارسی«پیکار»آمده. بلغت زند و پازند بمعنی ناهار و ناشتا باشد(برهان قاطع): پهلوی rābusin ،پارتی rāfdin ،فارسی میانه rāwhin و rāwxin ،از ریشۀ ایرانی raw معادل ریشۀ سانسکریت rawt در مفهوم شتاب کردن و شتابانیدن است. در توضیح این کلمه مطالبی را باید آورد نخست اینکه معادل ایرانی آن این هزوارش یعنی ntNWHBKS کاملا معلوم نیست ولی مفهوم آن را که«دراز کشیدن،افتادن»است میدانیم چه در ترجمۀ واژۀ اوستائی erias (از ریشۀ is دراز کشیدن)از این هزوارش استفاده شده ولی این معنی مناسبتی با معانی مذکور در متن برهان قاطع ندارد جز اینکه«نسیدن»را متعدی و »natisin« را لازم آن بدانیم!! گر چه کنت و بسیاری دیگر از مستشرقان آنرا از ریشۀ -may و همریشه با واژۀ ātasayā دانسته‌اند ولی باید آنرا از ریشۀ -yās و -aya- را نیز،با وجود مخالفت استاد بنونیست،پسوند تعدی شمرد و در این صورت از ریشۀ yās ( افتادن،دراز کشیدن)میتوان معنی متعدی یعنی«نهادن و گذاشتن»را برای واژۀ پارسی باستان )t(ayasayin و واژۀ«نسیدن» در برهان قاطع بدست آورد. همچنین مراجعه شود به واژه‌های ناجو،ناز،ناژ،ناژو،نزه،نژه،نشک،نوج، نوره،نوز،نوزه،نوژ در برهان قاطع که در ذل برخی از آنها این عبارت«چوبی را گویند که سقف خانه را بدان پوشند»آمده است. بمعنی بسیار و انبوه و فراوان بودن هر چیز باشد و باین معنی با شین نقطه‌دار هم آمده است(برهان قاطع)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.