خلاصه ماشینی:
"ارزیابی نیازهای آموزشی ناظران گندم با استفاده از مدل باریچ(مطالعۀ موردی:استان کردستان) سعید فعلی*-کارشناس ترویج و آموزش کشاورزی غلامرضا پزشکی راد-عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس چکیده هدف تحقیق حاضر،ارزیابی نیازهای آموزشی ناظران گندم است.
با توجه به نمرۀ توزین شدۀ میانگین نیازها برای ناظران گندم،29 مهارت شغلی که از تحقیقات گذشته و براساس توجه به اولویتهای مجری طرح گندم به دست آمده بود رتبهبندی شدند.
در این مدل تفاوتهای سطوح اهمیت دانش و کاربرد برای هر توانایی پیشبینی میشود و با تحلیل ریاضی این سه عامل،نیازهای آموزشی مناسبتر و دقیقتر انتخاب میشوند (Gregg,2002) در مدلهای رایج،وقتی مستقیما از پاسخگویان میخواهیم تا نیازهای خود را بیان کنند، ممکن است نیازها با جهتگیریهایی مبتنی بر کاهش آنها بیان شوند.
جدول 1-توصیف نیازهای آموزشی ناظران گندم با توجه به مدل باریچ(65- n ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) *:1-بیاهمیت،2-کماهمیت،3-متوسط،4-مهم و 5-خیلی مهم **:1-هیچ،2-کم،3-متوسط،4-زیاد و 5-خیلی زیاد (منبع:یافتههای پژوهش) بحث و نتیجهگیری براساس نتایج تحقیق حاضر،سازمان معرفیکنندۀ کارشناسان در مورد جذب و معرفی ناظران گندم براساس رشتههای تحصیلی مورد نظر طرح نتوانسته بود توزیع مناسبی را رعایت کند،حتی در بعضی موارد،دانشآموختگان رشتههای غیر مجاز را برای اشتغال در طرح معرفی کرده بود.
با توجه به این موضوع که ناظران گندم تقریبا در نیمی از موضوعات مورد نظر مجری طرح گندم احساس نیاز میکردند،پیشنهاد میشود سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان که متولی امر آموزش ناظران گندم است،در آموزشهای حین کار بعدی،نیازهای آموزشی شناسایی شده را بهطور عام و نیازهای آموزشی مربوط به اصول مکانیزاسیون را بهطور خاص برطرف کند."