خلاصه ماشینی:
"نقش آموزش و ترویج در بهبود نظام بهرهبرداری کشاورزی پایاب سدهای مخزنی (مطالعۀ موردی:طرح پلرود) غلامرضا دینپناه*-عضو هیئت عملی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری کاوه معصومی و مهین تاجبخش-به ترتیب مدیر و کارشناس بخش بررسیهای اجتماعی شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس چکیده بیشتر طرحهای توسعۀ منابع آب که با هدف افزایش بهرهوری در فعالیتهای کشاورزی انجام شده، عمدتا معطوف به ایجاد تغییرات سازهای و فنی در محیط طبیعی بودهاند.
در حال حاضر به دلیل سرمایهگذاری گزاف در ایستگاههای پمپاژ و خطوط انتقال و توزیع آب آبیاری برای باغهای چای در طرح پلرود،ترویج باید در فعالیتهای زیر نقش خود را ایفا کند: نیازسنجی بهرهبرداران در پایاب سدهای مخزنی یکی از فعالیتهای اصلی ترویج،نیازسنجی است که در ایجاد و توسعۀ شبکههای آبیاری به منظور استفادۀ بهینه از آب و حفظ پایداری کمیت و کیفیت آن مؤثر میباشد.
(Mowbray بهطور کلی نیازسنجی(در طرحهای توسعۀ منابع آب)،با تنظیم اولویتها و تعیین معیارهایی برای حل مسائل،ما را به سمتی هدایت میکند که باعث بهبود برنامهها،خدمات، عملیات و ساختار سازمانی شده و ملاکهایی را برای تعیین روش،تخصیص بودجه،امکانات و دیگر منابع موجود تنظیم میکند (Witkin and Altschul,1998) در نیازسنجی طرحهای توسعۀ منابع آب توجه به مراحل زیر لازم است: مرحلۀ اول:تجزیه و تحلیل شکاف در این مرحله عملکرد واقعی افراد بر مبنای اهداف پروژه و محدودیتهای درونی و بیرونی بررسی و وضعیت موجود براساس مهارتها،قابلیتها و دانش افراد تعیین میشود.
بنابراین برای توانمندسازی چایکاران و بهبود نظام بهرهبرداری آن لازم است بین سازمانها و ارگانهای مختلف(وزارت نیرو و وزارت کشاورزی)هماهنگی وجود داشته باشد، همکاری و اعتماد متقابل بین بهرهبرداران و سازمان چای و تاجران ایجاد شود و برای ترغیب چایکاران به پذیرش نوآوری،کارگاههای آموزشی تشکیل شود."