خلاصه ماشینی:
"بررسی سازوکارهای ارتباطی موجود در نظام دانش و اطلاعات کشاورزی (مطالعۀ موردی در استان فارس و کرمانشاه) حسن علیپور*-عضو هیئت علمی ستاد سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی چکیده امروزه برای حصول اطمینان از تناسب فناوریهای کشاورزی با دانش کشاورزی و اشاعۀ گستردهتر آن، وجود پیوندهای محکم بین پژوهش و عاملان و ذی نفعان نظامهای کشاورزی لازم است.
از اقدامات دیگر در زمینۀ ارتباط بین تحقیق و ترویج در طی سالهای اخیر،میتوان از عضویت رؤسای ترویج استانهای کشور در شوراهای تحقیقات کشاورزی استان(در سال 1372 این شورا با نام شورای تات به کار خود ادامه داد)، تشکیل سمینارهای تخصصی تحقیقاتی ترویجی در زمینههای مختلف،تشکیل معاونت تحقیقات آموزش و ترویج(تات)در سال 1370،تشکیل سازمان تات در سال 1372،تشکیل شورای عالی تات(در سطح سازمان)،تشکیل کمیتههای هماهنگی برنامههای تحقیقی، آموزشی و ترویجی استانهای همجوار،تصویب طرحهای تحقیقی تطبیقی،برگزاری هفتۀ انتقال یافتهها،روزهای مزرعه،مشارکت کارشناسان ترویج در طرحهای تحقیقاتی کاربردی،برگزاری کارگاههای آموزشی مشترک و داشتن برنامه های انتشاراتی نام برد.
از این رو با توجه به اهمیت موضوع ارتباط تحقیق و ترویج در فرایند تولید و انتقال فناوری،پاسخ به سؤالات زیر مطرح است: 1-سازوکارهای ارتباطی مناسب بین تحقیق و ترویج در نظام دانش و اطلاعات کشاورزی ایران کداماند؟ 2-در حال حاضر وضعیت بهکارگیری سازوکارهای بین تحقیق و ترویج در ایران چگونه است؟ سابقۀ تحقیق «مالک»در تحقیقی تعاملات و ارتباطات بین محققان،مروجان و کشاورزان را ضعیف قلمداد کرده است .
ج)نتایج تحقیق نشان داد که از دیدگاه محققان و مروجان،استفاده از سازوکارهای ارتباطی برای انتقال یافتههای تحقیقاتی،در حال حاضر در حد ضعیفی است و از بین 12 سازوکار ارتباطی مناسب،تنها طرحهای تحقیقی ترویجی،روز مزرعه و هفتۀ انتقال یافتهها آن هم در حد خیلی کم به کار میروند."