چکیده:
کرامت در منظومه فرهنگ و اعتقادات اسلامی به ویژه تشیع پدیده ای ممکن الوقوع است؛ نویسنده بر این مبنا و با آوردن دو نمونه تاریخی و یک نمونه معاصر از مآخذ معتبر در مقام اثبات امکان وقوع آن برآمده است. گرچه به باور برخی از عقل گرایان، کرامت که «خرق عادت» است مخالف قانون علیت پنداشته می شود. اما باید توجه داشت که علت های معنوی و غیر مادی در این جهان وجود دارد که تحقیقات نوین هم آن را تایید می کند، و می تواند سبب حوادثی غیر معمول شود.
ضمنا از منظر آسیب شناسی این نکته یادآوری شده که بسا بزرگ نمایی یا پیرایه هایی که بر یک کرامت بسته می شود اصل آن را مورد تردید قرار می دهد.
A miraculous (karāma) act in Islamic culture and ideology، especially in Shī‘ism، is possible; accordingly، the writer proceeds to prove its possibility by giving two historical examples and one contemporary one from reliable sources. Although in view of some rationalists، miraculous act، which is an extra-ordinary event، is regarded as contrary to the law of causality، it is to be noted that there are spiritual and non-material causes in this respect، confirmed by new researches، which can cause unusual events. In the meantime، it is mentioned from the pathological perspective that many a time the exaggerations and misrepresentations imposed on a miraculous act would throw doubt on the very act itself.
خلاصه ماشینی:
کرامات امکان وقوع،آسیبشناسی محمد مهدی رکنی یزدی تا نگردی آشنا زین پرده1رمزی نشنوی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش (حافظ) تاریخ دریافت:9831/1/91-تاریخ پذیرش:9831/2/21 چکیده کرامت در منظومهء فرهنگ و اعتقادات اسلامی بهویژه تشیع پدیدهای ممکن الوقوع است؛ نویسنده بر این مبنا و با آوردن دو نمونهء تاریخی و یک نمونه معاصر از ماخذ معتبر در مقام اثبات امکان وقوع آن برآمده است.
اما در عصر ما که زمان پیشرفت علوم طبیعی و صنعت و فنآوری،و کشف بعضی از رازهای پوشیده جهان است، بیش از هر چیز آزمون و آزمایشگاه ملاک واقعیت شمرده میشود،و با آنکه هرچندگاه حوادث غیر معمول و ناآشنای شگفتآور رخ میدهد،که بعضی از آنها در وسایل ارتباط جمعی دیده یا شنیده میشود،باوجوداین جو علمی حاکم بر مغزها،اصالت دادن به تجربهء حسی و مادیگرایی است،و رویدادهای خلاف عادت و شگفتانگیز مورد انکار یا تخطئه قرار میگیرد، مخصوصا برای کممایگانی که میخواهند همهء واقعیات را ببینند یا در آزمایشگاه ذهن محدود خود تجزیه کنند.
آنچه ذکر شد شواهدی از غیر متون دینی بود،اینک به کتاب وحیانی خود کلام الله مراجعه میکنیم،میبینیم افزون بر اینکه معجزات انبیا را نقل کرده است،از غیر پیامبران نیز کارهای خارق العادهای آورده،مانند کرامات حضرت زکریا و مریم(سورهء مریم91/)، قدرت خارق العادهء آصف بن برخیا(که در آیه 04 سورهء نمل به آن اشاره شده)، داستان خواب درازمدت چند تن موحد در غار(اصحاب کهف،سوره 81).
از دانشمندان زیادی که به حضورشان رسیده-به رعایت اختصار-چند تن را با نوع آزمونشان نقل میکنیم:آیت الله العظمی سید محمد تقی خوانساری از مراجع تقلید،پس از امتحانات متعدد به کربلایی کاظم فرمود:میتوانی قرآن را از آخر به اول بخوانی؟او گفت:بلی و شروع کرد به خواندن سورهء بقره که بزرگترین شوره است.