چکیده:
یکی از عوامل مؤثر در حرکت به سمت توسعهی پایدار،توسعهی سیستمهای انرژی کم هزینه،مطمئن و سازگار با محیط زیست است.نیل به این اهداف،به نوآوری در فنآوریهای بخش انرژی و ظهور فنآوریهای جدید سازگار با محیط زیست نیازمند است. فرآیند یادگیری فنی و مفهوم منحنی یادگیری،میتواند مبنای مناسبی برای تحلیل تغییرات فنی در بخش انرژی باشد.هدف این مطالعه،بررسی تأثیر یادگیری فنی بر سهم و جایگاه انرژیهای تجدیدپذیر،به ویژه انرژی بادی و خورشیدی در تولید برق کشور در شرایط یارانهای بودن قیمتهای انرژی و در صورت حذف یارانههاست.در این راستا،بخش برق کشور در قالب یک«سیستم مرجع انرژی»و با استفاده از مدل برنامهریزی انرژی«مارکال»،مدلسازی شده است.نتایج اجرای مدل نشان میدهد که اگرچه یادگیری فنی تأثیر چشمگیر و قابل ملاحظهای بر سهم فنآوریهای انرژی تجدیدپذیر در صنعت برق ایران دارد،اما اختلالات قیمتی ناشی از دخالت دولت در مکانیزم قیمتگذاری سبب میشود علیرغم فرض وجود یادگیری،فنی همچنان فنآوریهای تجدیدپذیر،فاقد توان رقابت با سایر فنآوریهای رایج در بازار باشند.
طبقهبندی C61,C88,D83,Q42:JEL
خلاصه ماشینی:
"فصل نامهی مطالعات اقتصادی انرژی/سال ششم/شماره /12تابستان /8831صفحات 061-731تأثیر یادگیری فنی بر توسعهی فنآوریهای انرژیهای
بررسی تأثیر یادگیری فنی بر سهم و جایگاه فنآوریهای انرژی تجدیدپذیر در ایران،به
در بخش دوم این مقاله،مبانی نظری تغییر فنی و مفهوم منحنی یادگیری تبیین
کاربردهای این مدل برای تحلیل طرف عرضه بخش برق کشور تبیین شده است.
به بررسی تأثیر یادگیری فنی بر توسعهی فنآوریهای جدید در بخش انرژی و کاهش
جدول 2-مشخصات سناریوهای تعریف شده برای بررسی تأثیر یادگیری فنی
نمودار(2)تأثیر یادگیری فنی درونزا بر ظرفیت بهینهی فنآوری بادی را با فرض
سهم فنآوری بادی از کل ظرفیت نصب شدهی فنآوریهای برق تجدیدپذیر به 9/4
نهایت با فرض وجود نرخ یادگیری فنی 62 درصد و پیادهسازی همزمان دو سیاست حذف یارانهها و وضع مالیات بر کربن از سوی دولت(سناریوی W6 )،سهم فنآوری بادی
نتایج مربوط به تأثیر یادگیری فنی در فنآوری فتولتائیک بر ظرفیت این فنآوری
مختلف تولید برق از کل ظرفیت نصب شده را با فرض وجود یادگیری فنی در مورد
نمودار 4-تأثیر یادگیری فنی بر سهم فنآوریهای انرژی تجدیدپذیر در کشور
جالب توجه در نمودار(5)آن است که افزایش نرخ یادگیری فنآوری بادی میتواند
نمودار 5-میزان تجمعی انتشار CO2 بخش برق در سناریوهای مبتنی بر یادگیری درونزای فنآوری بادی
ماخذ:یافتههای پژوهش در نهایت نمودار(7)،تأثیر مشترک یادگیری فنی در فنآوریهای بادی و فتولتائیک
نمودار 7-میزان تجمعی انتشار CO2 در سناریوهای یادگیری فنی همزمان فنآوری بادی و
پدیدهی یادگیری فنی نشان دهندهی این واقعیت است که برای شتاب بخشیدن
نتیجهی مهم دیگر این تحقیق آن است که افزایش نرخ یادگیری فنآوری بادی"