Skip to main content
فهرست مقالات

مظاهر شر در آئین زردشتی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 2 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : اهریمن، هرمزد، یسنا، شر، زرتشت، گناگ مینوک، مینو، یشت، دیو، آئین زرتشتی

خلاصه ماشینی:

"برای مطالعه دراساس اعتقاد بوجود شرانگیز اهریمن در میان ایرانیان و شناختن‌ یاران وی و آثاری که از اعمال آنان در پهنهء گیتی ظاهر میشود بجاست که این روح‌ پلید را از قدیمترین دوران تاریخی درایران مورد مطالعه قرار بدهیم: اندیشهء ایرانی از دیرباز با دو مصدر خیر و شر آشنائی کامل داشته است. ایرانیان پس از جدائی از سایر آریائیان و مهاجران بسرزمین جدید خود ایران‌ این معتقدات را فراموش نکرده همچنان تظاهرات مفید طبیعت را بعنوان«خدایان» پرستش میکردند و از قوای زیانبخش طبیعت بیزار بودند؛تا آنکه زرتشت برانگیخته‌ شد و خدایان دیرین آریائی را از سریر خدائی فرو کشید و برخی از آنان را-چنانکه‌ خواهد آمد-از یاران اهریمن قرار داد و پایهء توحید را استحکام بخشید. مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی 42 واژه اهریمن در اوستا و پهلوی در گاتها نام اهریمن فقط یکبار آنهم تنها جزء اول آن یاد شده است؛آنجا که‌ زرتشت از اختلاف و تباین دو گوهر سخن میراند:«ایدون سخن میدارم ازآن دو گوهر در آغاز زندگی،ازآن دو،آن(گوهر)پاک چنین گفت به(گوهر)پلید:از ما دو نه منش نه آموزش نه نه خرد و نه کیش و نه گفتار و نه کردار نه دین نه روان با هم‌ در سازشند. البته«در آغاز پیدا شدن»این دو گوهر،متناقض با وجود نیروئی اقدم و بالاتر بنام هرمزد نیست-چنانکه گفته آمد-چون بشهادت خود گاتها گوهر خیر از آفریدگان هرمزد توانا است بدون تردید تصور از لیت دربارهء همزاد او اهریمن کاملا بیجا خواهد بود. ae?s?m :خشم)این دیو که در گاتها نیز یاد گردیده‌ (مثلا:29/2؛30/6؛48/12)در آئین زرتشتی یکی از پر آسیب‌ترین دیوان شناخته‌ شده2و با صفت«خونین سلاح»توصیف گردیده است(یسنا 10/8؛ارت یشت 5)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.