چکیده:
زمینه:با امکانات و گزینههای فراوانی که رسانههای جدید در عصر اطلاعات در اختیار افراد جامعه قرار میدهند،کاربران دائما با محرکهای جدید و انواع مختلف رفتارهای اجتماعی و اخلاقی آشنا میشوند.این فضا هویت نامشخص و پیوسته متحولی را میآفریند،و بیشترین تأثیر آن برای نسلی است که در مقایسه با نسل قبل با محرکهای فراوانی مواجه است.همچنین از طریق رسانههای نوین و فناوری اطلاعات،افراد جامعه خط مفروض میان فضای عمومی و خصوصی را تجدید سازمان میکنند و این امکانی است که جامعه فعالانه از آن استفاده میکند.
روش کار:با بررسی تعداد 08 نفر از کاربران عمومی فناوری اطلاعات و آسیبهای اجتماعی،هنجارها و تهدیدهای اخلاقی شبکه جهانی و ابزارهای ارتباطی رایانهای بر آنها،الگوی برای اخلاق کاربری ارائه شده است.
یافتهها:در این پژوهش مشخص گردید بیش از 58%کاربران در معرض آسیبهای اخلاقی و ناهنجاریهای فناوری اطلاعات قرار دارند که سهم کودکان و نوجوانان در این نمونهگیری از سایرین بیشتر است.
نتیجهگیری:اخلاق حرفهای به دلیل اینکه متخصصان تنها با تسلط بر کار و فعالیت حرفهای خود و فلسفه و نقش آن در زندگی مردم،به درک اخلاقی نایل میآیند و عینیتگرایی و بیطرفی علمی و عدم جانبداری سیاسی که مهمترین اصل اساسی علم و فناوری است،در رابطه با اخلاق علمی حرفهای مورد تأیید قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"اخلاق در فناوری اطلاعات و آسیبشناسی اخلاق ارتباطات دکتر بهزاد پورنقدی* دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان(عضو باشگاه پژوهشگارن جوان) چکیده زمینه:با امکانات و گزینههای فراوانی که رسانههای جدید در عصر اطلاعات در اختیار افراد جامعه قرار میدهند،کاربران دائما با محرکهای جدید و انواع مختلف رفتارهای اجتماعی و اخلاقی آشنا میشوند.
روش کار:با بررسی تعداد 80 نفر از کاربران عمومی فناوری اطلاعات و آسیبهای اجتماعی،هنجارها و تهدیدهای اخلاقی شبکه جهانی و ابزارهای ارتباطی رایانهای بر آنها،الگوی برای اخلاق کاربری ارائه شده است.
نتیجهگیری:اخلاق حرفهای به دلیل اینکه متخصصان تنها با تسلط بر کار و فعالیت حرفهای خود و فلسفه و نقش آن در زندگی مردم،به درک اخلاقی نایل میآیند و عینیتگرایی و بیطرفی علمی و عدم جانبداری سیاسی که مهمترین اصل اساسی علم و فناوری است،در رابطه با اخلاق علمی حرفهای مورد تأیید قرار گرفته است.
روشهای استفاده شده در پژوهش حاضر عبارتند از:مطالعه و تحقیق در مقالات علمی-پژوهشی مرتبط، استفاده از منابع مناسب و علمی،مقایسه روشهای ارائه شده توسط پژوهشگران و محققین،مطالعه بر روی نمونههای واقعی و کاربردی به صورت گسترده و مقیاسی،مقایسه نتایج حاصل از پژوهشهای انجام شده و آمارهای ارایه شده مرتبط با موضوع،بررسی مسائل اخلاقی در فناوری اطلاعات توسط کاربران و متخصصان تولید علم و فناوری،و خصوصیات رفتاری و اخلاقی 80 کاربر شبکه جهانی در مدت زمان 9 ماه.
یافتهها در شکل شماره یک الگو پیشنهادی اخلاق کاربری در فناوری اطلاعات ارائه شده است که این الگو حاصل تحقیق و پژوهش در مدت 9 ماه بر روی 30 نفر از کاربران عمومی شبکه جهانی و 50 نفر از دانشجویانی که از فناوری اطلاعات،شبکه جهانی و ابزار ارتباطلات رایانهای استفاده میکنند،است."