Skip to main content
فهرست مقالات

مظاهر شر در آئین زردشتی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 152 تا 171)

کلید واژه های ماشینی : دیو، په، وندیداد، نا، یشت، The Foundations Iranian Religions، ستا، بندهشن، یسنا، اهریمن

خلاصه ماشینی: "این دیو در اوستا بیشتر با صفت«دیو آفریده»ذکر شده است(یسنا 16/8؛ 68/8 و چند جای دیگر). این دیو سهمگین در بندهشن(28/27)چنین توصیف شده است:«آز دیوی است که همه چیز را فرو برد، اگر چیزی نصیب نشود خود را بخورد. در متون پهلوی این ماده دیو با صفت‌ anig؟؟زt·r (گوش نکننده)ذکر شده است 2 . paiti؟a :خود رائی)یکبار در اوستا(وندیداد 13/43) بهمراهی دیوی چند یاد شده و دیوترین دیوان بشمار آمده است این دیو بزعم دار مستتر تجسمی از کارهای اهریمن و نیروی تباه کننده او است 5 و بنظر بار تولومه خدای دشمنی و خود رائی است 6 . apar-m؟ni؟n :برمنشی، خود- ستائی)ماده دیو وهم و اندیشه ثابت و تکبر است 1 این دیو یکبار در گاتها(یسنا 32/3) و سه بار در یشتها(اردیبهشت 8؛11؛15)ذکر شده است. 22-خرویغنی دیو خرویغنی(ستا، xrvi؟nز :؟)نیز مانند«خرو»بدون وظیفه‌ای معین ضمن گروه دیوان دیگر در وندیداد(11/9 و 12)ذکر شده است. مردی که با لاشه سگ و مرده انسان آلوده شود برای پاک شدن از پلیدی دیو نسو باید تن خود را بترتیب معین بشوید تا دروغ نسو چون دشمنی در شرف شکست خوردن روی بگریز نهد و یک یک اعضا را پی در پی ترک کند تا بالاخره از پاشنه پای چپ بمناطق شمال بگریزد(وندیداد 8/72-35). با توجه باینکه در دو بند یاد شده از اوستا موش پری با آز دیو آفریده در یک ردیف قرار دارد و در بندهشن نیز در جائی دزد و دنباله دار و در جائی دیگر ضد خورشید خوانده شده است 2 تلفیق نظرهای هر سه دانشمند مزبور دشوار نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.