Skip to main content
فهرست مقالات

منشآت جامی

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 153 تا 174)

کلید واژه های ماشینی : باد، اخری، دعا، شعر، شوق، دولت، سعادت، جمال، خط، معانی

خلاصه ماشینی:

"مثنوی: راحت و رنج چون بود گذران رنج کش بهر راحت دگران ز آنکه باشد بمزرع امید رنج تو تخم راحت جاوید حق سبحانه و تعالی دست گیر 2 از پای افتادگان و پای مردی عنان از دست دادگان زیادت گرداند، و السلام (1)-«ظ»:بدایت آن (2)-«ظ»:دستگیری رقعة اخری سلامی که چون بلسلان 1 رمز از اصول و مبانی آن نکته 2 گویم جز ولاء ازلی درسم نیست و چون بمشام ذوق از وصول بمعانی آن شته‌ای پویم از هموم ابدی ترسم نی با فتحه اخلاص مقرون بغایت تذلل و ابتهال و مصحوب بنهایت توجه بدولت اتصال تحفه موقف شریف و هدیه مجلس منیف میگردد داغ دل سوخته از فراق در اثنای علم 3 آتش اشتیاق روشن‌تر از آنست که در شرح و بیان آن بکاغذ دو روی و خامه دو زبان احتیاج افتد لا جرم طی آن بساط نمود و زبان انبساط گشود، انها میرود که چون در این ولا ورقی بلکه بهر اهل محبت و ولا سبقی مشحون بنکته‌ای چند که در اثنای شرح آخرین قصیده برده 4 ، که بی شک گوی سبقت سبق از اولین و آخری برده روی نموده و مملو بلطایف ارجمند که بر آن کتاب لطافت انبساط مصرع:چون قطره شبنم که چکد بر گل سیراب، بتازگی افزوده، مطرح پرتو اندیشه گشت و مسرح عقل فکرت پیشه آمد الحق هر معنی دقیق که بتوفیق نظر موی تکلف شکافته بودند و بقوت مناسبت چون موی در هم یافته عقل باریک بین میان آن و موی فرق ننهاد و هر عبارت پاک که بفهم و ادراک از بحر زخار خاطر گوهروار استخراج کرده بودند و با الماس تفکر سفته در سلک انتظام آورده از آن تا جواهر آبدار و لآلی شاه‌وار تفاوتی چندان ندید لا جرم آنرا زیب و شاح جان و زینت حمایل جنان گردانید، توجه خاطر شریف باستنباط این نوع غرایب و بدایع با وجود کثرت شواغل و موانع علامت آنست که خدمت ایشانرا تفرقه 5 ظاهر آن جمعیت باطن را مانع نمی‌آید و از این معنی امیدوار گشت مسئلت میرود حق سبحانه و تعالی جمعیتی کرامت فرماید که این جمعیت در جنب آن محض تفرقه نماید، و السلام (1)-«ظ»:بلسان (2)-«ظ»:نکته‌ای (3)-ظاهرا«الم»صحیح است (4)-«ظ»:کرده (5)-و تفرقه رقعة اخری بعد از وظایف دعاء مقرون باجابت سمع الله لمن دعا مرفوع آنکه بتازگی قاصدی رسید و قصیده‌ای تازه رسانید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.