Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ اصطلاحات حافظ

نویسنده:

(8 صفحه - از 397 تا 404)

خلاصه ماشینی:

"صورتگر چین-نقاش چین منظور مانی است 11/109-3/175 صوفی-عاقل-زاهد-خداپرست‌ وجه تسمیه صوفی از نظر طبقات مختلف‌ علما بشرح زیر است:1-چون جامه‌ صوف یعنی پشم پوشد 2-چون اندر صف‌ اول باشد 3-چون تولا با صحاف صفه کند 4-از صفا مشتق است 5-چون از صوفیه(چیز دور افتاده)مشتق است‌ 6-معرب سوفیا بمعنی دانش است 7-چون‌ اسرار آنها صاف و پاک است 8-جامی‌ گوید: شیوه صوفی چه ود نیستی‌ چند تو در هستی خود ایستی 8/5-8/6-7/34-3/49-12/90 2/100-6/108-7/108-10/115 صوفی مجلس 7/131-13/163 صوفی‌ دجال 4/72-1/177-6/186-5/188 صوفی سرخوش 2/193-8/201 صوفی‌ شهر 11/248-صوفی صومعه 3/259 8/257-11/244-8/302- 10/317-6/344-4/342-9/334 5/336-7/351 صوفی افکن 6/306 10/368-7/380 در ابیات زیر صوفی‌ وش بکار رفته است 1/274-5/266 صوفیان-ج صوفی 4/19 صوفیان‌ باده‌پرست 10/76-2/91 شاهد رعنای‌ صوفیان 13/120-4/125-13/149 5/257-6/259 و در بیت زیر بصورت‌ صوفیانه آمده است 4/315 صومععه-عبادتگاه ترسایان که‌ سربار یکی دارد و در اصطلاح مقام توجه‌ دل را گویند و مقام تفرد و تجرد را نامند، قطع علاقه از ما سوی الله نیز معنی میکنند 2/3-11/17-12/44-3/49- 11/52-10/55-7/76-10/132 11/142-4/142-6/164-2/4193 1/248-11/248-4/259-12/285 13/311-2/قکر-13/149 صومعه‌دار 7/125 صومعه‌داران صهبا-مؤنث اصلهب بمعنی سرخی‌ است شراب و خمر و می انگور سفید را نیز گویند 6/127-1/138-1/139 صهیب-نام یکی از اصحاب پیغمبر اکرم(ص)میباشد 6/127 صیام-صوم و صیام-در لغت بمعنی‌ امساک است بطور مطلق و در عرف شریعت‌ امساک مخصوص است از طعام و شراب و غیره از طلوع تا اذان مغرب،این را صوم عالم گویند اما صوم خاص آنست که‌ مجموع قوی و اعضا را صائم نگهدارند و علاوهء آنها توجه دل بخدا نمایند 7/58 ماه صیام-10/33 عید صیام‌ صیت-شراب و آوازه-اشتهاء به‌ نیکوئی 2/32-4/226 سیت شهپر 6/374 صیت مسعودی صید-بمعنی شکار است ولی در اصطلاح مقام جذبه را گویند و مقام هجران‌ را نیز اراده میکنند 5/82-8/152 10/188-6/226-9/230-2/380 12/210 صید دل-7/185 صید حرم- 12/54 صید حرم-10/225 صید کبوتر 11/301-8/285-5/366 صیقلی-صیقل شده-درخسشان‌ 1/208 گفتار هفدهم«ض» ضایع-ضایع گشته-بی‌ثمر 9/147 5/382-1/116 ضرورت-احتیاج-لزوم-درماندگی‌ 7/19 ضعیف-ناتوان 11/88-5/126 13/82-1/352-7/310-4/99 10/67 در ابیات زیر بصورت ضعف‌ استعمال شده 3/52-4/25-4/292 3/302 ضلالت-گمراهی 11/150 ضمان-عوض،پاداش- ضمانت- بر عهده گرفتن فوام دیگری و التزام چیزی‌ 8/299-11/111-5/202-10/219 ضمیر-قلب-باطن-اندرون دل- اندیشه-خاطر 2/174-7/قکح ضمیر دل 8/24-9/19-3/279-4/228 2/192 ضمیران-ریحان دشتی 1/قکح‌ گفتار هجدهم«ط» طاب مثواه-طاب بمعنی پاک و حلال‌ شد،مثواه بدون اضافه به(ه)ضمیر بصورت مثوی که جمع آن(مثاو)است‌ بمعنی منزل‌ها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.