Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ اصطلاحات حافظ

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 397 تا 404)

کلید واژه های ماشینی : صوفی، ابیات زیر بصورت جمع، خدا، صبح، باد، استعمال، ابیات زیر بصورت صبح، ابیات زیر بصورت صافی، آواز، صنم، شراب، صبغة الله، اصطلاحات حافظ، ابیات زیر صوفی، صبوحی، جمع، ضمیر، صفا، در ابیات، نور، صحبت، منظور خواجه قوام‌الدین، ابیات بالا منظور خواجه، صاف، فرهنگ اصطلاحات، خداوند، صافی دلان صفا، صیام، قلا، منظور

خلاصه ماشینی: "صورتگر چین-نقاش چین منظور مانی است 11/109-3/175 صوفی-عاقل-زاهد-خداپرست‌ وجه تسمیه صوفی از نظر طبقات مختلف‌ علما بشرح زیر است:1-چون جامه‌ صوف یعنی پشم پوشد 2-چون اندر صف‌ اول باشد 3-چون تولا با صحاف صفه کند 4-از صفا مشتق است 5-چون از صوفیه(چیز دور افتاده)مشتق است‌ 6-معرب سوفیا بمعنی دانش است 7-چون‌ اسرار آنها صاف و پاک است 8-جامی‌ گوید: شیوه صوفی چه ود نیستی‌ چند تو در هستی خود ایستی 8/5-8/6-7/34-3/49-12/90 2/100-6/108-7/108-10/115 صوفی مجلس 7/131-13/163 صوفی‌ دجال 4/72-1/177-6/186-5/188 صوفی سرخوش 2/193-8/201 صوفی‌ شهر 11/248-صوفی صومعه 3/259 8/257-11/244-8/302- 10/317-6/344-4/342-9/334 5/336-7/351 صوفی افکن 6/306 10/368-7/380 در ابیات زیر صوفی‌ وش بکار رفته است 1/274-5/266 صوفیان-ج صوفی 4/19 صوفیان‌ باده‌پرست 10/76-2/91 شاهد رعنای‌ صوفیان 13/120-4/125-13/149 5/257-6/259 و در بیت زیر بصورت‌ صوفیانه آمده است 4/315 صومععه-عبادتگاه ترسایان که‌ سربار یکی دارد و در اصطلاح مقام توجه‌ دل را گویند و مقام تفرد و تجرد را نامند، قطع علاقه از ما سوی الله نیز معنی میکنند 2/3-11/17-12/44-3/49- 11/52-10/55-7/76-10/132 11/142-4/142-6/164-2/4193 1/248-11/248-4/259-12/285 13/311-2/قکر-13/149 صومعه‌دار 7/125 صومعه‌داران صهبا-مؤنث اصلهب بمعنی سرخی‌ است شراب و خمر و می انگور سفید را نیز گویند 6/127-1/138-1/139 صهیب-نام یکی از اصحاب پیغمبر اکرم(ص)میباشد 6/127 صیام-صوم و صیام-در لغت بمعنی‌ امساک است بطور مطلق و در عرف شریعت‌ امساک مخصوص است از طعام و شراب و غیره از طلوع تا اذان مغرب،این را صوم عالم گویند اما صوم خاص آنست که‌ مجموع قوی و اعضا را صائم نگهدارند و علاوهء آنها توجه دل بخدا نمایند 7/58 ماه صیام-10/33 عید صیام‌ صیت-شراب و آوازه-اشتهاء به‌ نیکوئی 2/32-4/226 سیت شهپر 6/374 صیت مسعودی صید-بمعنی شکار است ولی در اصطلاح مقام جذبه را گویند و مقام هجران‌ را نیز اراده میکنند 5/82-8/152 10/188-6/226-9/230-2/380 12/210 صید دل-7/185 صید حرم- 12/54 صید حرم-10/225 صید کبوتر 11/301-8/285-5/366 صیقلی-صیقل شده-درخسشان‌ 1/208 گفتار هفدهم«ض» ضایع-ضایع گشته-بی‌ثمر 9/147 5/382-1/116 ضرورت-احتیاج-لزوم-درماندگی‌ 7/19 ضعیف-ناتوان 11/88-5/126 13/82-1/352-7/310-4/99 10/67 در ابیات زیر بصورت ضعف‌ استعمال شده 3/52-4/25-4/292 3/302 ضلالت-گمراهی 11/150 ضمان-عوض،پاداش- ضمانت- بر عهده گرفتن فوام دیگری و التزام چیزی‌ 8/299-11/111-5/202-10/219 ضمیر-قلب-باطن-اندرون دل- اندیشه-خاطر 2/174-7/قکح ضمیر دل 8/24-9/19-3/279-4/228 2/192 ضمیران-ریحان دشتی 1/قکح‌ گفتار هجدهم«ط» طاب مثواه-طاب بمعنی پاک و حلال‌ شد،مثواه بدون اضافه به(ه)ضمیر بصورت مثوی که جمع آن(مثاو)است‌ بمعنی منزل‌ها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.