Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به دانش نوین «روانشناسی زبان»

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 386 تا 393)

کلید واژه های ماشینی : معنی، زبان، مادی، واژه، روانشناسی زبان، مجردتر، مجازی، معنی مادی و دیداری اولیه، نادیداری، صفت

خلاصه ماشینی:

"از طرفی بجای خود نشاندن هم درست بهمان شیوه فوق الذکر،معنی خود را وسعت‌ داده است و لزومی ندارد که حتما در مجلس،کسی را در جای حقیقی خود بنشانند بلکه‌ تنبیه هر نوع متجاوزی که قدم از حد خود بیرون نهاده باشد،بجای خود نشاندن نامیده‌ می‌شود و در اینجا نیز مانند مثال سابق لفظ و معنی رابطه منطقی و دیداری و عینی خود را از دست داده‌اند و بصورت قراردادی و غیرمنطقی جلوه می‌کنند،زیرا واسطه این اطلاق‌ از میان برخاسته است. ج-واژه‌های دیگری مانند:حقیر،پست،فرومایه-گرانمایه و غیره نیز دارای‌ معانی عینی و دیداری و غیرمجرداند مثال: بزرگ:در دو معنی چیز بزرگ از نظر مقدار و کمیت و انسان بزرگ در مفهوم‌ بزرگی مقام و منزلت مانند«بزرگان»در اغلب آثار سعدی معنی اول دیداری و عینی و معنی دوم نسبت بآن مجردتر است. اگر تن‌پرور است اندر فراخی‌ چو تنگی بینداز سختی بمیرد هـ-ترکیباتی که با نام یکی از حیوانات ساخته شده‌اند در این مورد نیز صفات غریزی این حیوانات که مادی و دیداری هستند به بعضی‌ از صفات انسانی که در مقایسه با آنها نادیداری‌تر و مجردتراند،نسبت داده شده است‌ و از آن قبیلند مثلا: پیل‌افکن-پیل‌پیکر-پیل‌تن-پیل‌زور-پیل‌سان-شیرمرد-شیرزن-شیردل- شیرگیر-شیرافکن-شیرزور گرگ‌زاده‌[عاقبت گرگ‌زاده گرگ شود!]گرگ صفت گرگ باران دیده گرگ و میش‌[بمعنی سپیده‌دم و یا هوای تاریک و روشن‌]پلنگ‌افکن- پلنگ‌آسا[ پلنگان رها کرده خوی پلنگی‌ -سعدی!]روباه‌صفت،روباه‌پیر[جوانان‌ پیل افکن شیرگیر ندانند دستان روباه پیر از سعدی‌]. ولیکن بعدا بعلت تطور فرهنگ زنده و سیال بشری و نیز بعلت‌ قوانین مسلم روانشناسی،واژه‌های مادی از حالت عینی و دیداری و نامجرد بسمت معانی و مفاهیم نادیداری و مجرد منتزع و نامادی حرکت کرده‌اند و بهمان میزان از محسوس‌ دور شده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.