خلاصه ماشینی:
مبلغین مذهبی بسیاری خود را به این نام معرفی کردند زیرا دربار ایران از سفیران باشکوه خاصی پذیرائی میکرد و احترامات فوق العادهای برای ایشان در نظر میگرفت.
آیا آنچه را که به قول شاردن ایرانیان نسبت به خارجیان فکر میکنند که هر خارجی(مقیم ایران)اگر بازرگان یا صنعتگر نباشد جاسوس است و بزرگان کشور تصور میکنند که اگر این خارجیان را در منزل خود میهمان کنند و یا به دیدار ایشان بروند مرتکب خیانت به دولت شدهاند.
شاه ایران به این تقاضا پاسخ مساعد داد و او را به عنوان میهمان شخصی خود گرامی داشت و در سال 7861 وی را مأمور ساخت تا نامهای از جانب او به پادشاه فرانسه برساند65.
(81)-برای آنکه فصل مربوط به احترام ایرانیان به عقاید مذهبی دیگران به تفصیل مورد مطالعه قرار گیرد میتوان از جمله به:جلدهای اول و سوم سفرنامهء شاردن-صفحات 86،96،521، 142 و 242 از جلد دوم سیاحتنامهء Oietro Della VALLE : Les fameux Voyages de...
به سالهای 1661 تا 4661 در چهار جلد در پاریس به چاپ رسیده است)-صفحهء 52 از Jean de THEVENOT (مذکور در یادداشت شمارهء 11 مقالهء حاضر)-صفحهء 52 از 741 به بعد جلد اول کتاب گابریل دوشینون-صفحات 41 و 51 از کتاب Le Oe?re SANSON (که تحت عنوان: Estat Ore?sent du Royaume de Oerse به سال 4961 در پاریس انتشار یافته است)-صفحات 7 و 421 به بعد کتاب Oaul LUCAS (که در پاریس،به سال 4071، با عنوان زیر منتشر گردید: Les voyages du Sieur Oaul Lucas au Levant...
علت این بیمهری علی الظاهر انتشار سفرنامه وی به سال 1361 در پاریس تحت عنوان زیر بود: Relation de voyage de Oerse faict par le R.