Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی درباره «وجود» از نظر صدرالمتألهین

نویسنده:

ISC (19 صفحه - از 538 تا 556)

کلید واژه های ماشینی : عقاید ،اصالت ،مفهوم ،مشعر ،ماهیت ،حکمای ،ذهنی ،اصالت ماهیت ،ترجمه‌های ،وحدت وجود ،ذات ،اثبات ،فیلسوف ،متن ،تفسیر ،اعتباری ،استدلالی ،حقیقت ،صدر المتألهین ،اسلام ،عینی ،کتاب ،اصالت وجود ،اصلی ،شیخ احمد احسائی ،اعتقاد ،مفهوم مصدری ،موجود ،عالم فلسفهء اسلامی ،اثبات اعتقاد به مفهوم مصدری

خلاصه ماشینی:

"-------------- (1)-پروفسور هانری کربن در ترجمه و تحشیه و مقدمهء کتاب مشاعر،به زبان فرانسه، اکثرا برای نشان دادن مفهوم«وجود»از نقطهء نظر آخوند جملات زیر را بکار برده‌اند: « l' acte d' exister »،« l'acte d' etre »و در ص 26 همان کتاب چنین نوشته‌اند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در صفحهء 57 همان کتاب نیز چنین می‌خوانیم:«ملاصدرا نیز مانند ابن‌ عربی معتقد به وحدت«وجود داشتن»است»سپس بر این نحو ترجمه کردن به این‌ صورت قید دلیل کرده‌اند که اگر ما به موجودیت واحد یک«وجود متعین و متشخص‌ خارجی معتقد باشیم در واقع به«مونیسم اگزیستانسیل»( Monisme existentiel )معتقد شده‌ایم(و این عقیده را به شدت وحدت رد کرده‌اند)و باید توجه داشت که‌ همان«وجود واحد»خود دارای ماهیتی منفرد و واحد خواهد بود و بدین ترتیب ما به یک«مونیسم ذاتی»خواهیم رسید( Monisme de l' essence )نه«مونیسم‌ وجودی»و سپس می‌نویسند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطلبی شون است که اگر ما معتقد به یک«ذات»واحد نیز باشیم این ذات‌ واحد»قابل تطبیق خواهد بود با همان«وجود»یعنی همین«ذات واحد»عبارت خواهد اما در مورد وحدت یا کثرت وجود که حادترین مباحثاتو مناغشات‌ را انگیخته است:متقدمین و محققین از حکما سه عقیدهء متمایز و سه حالت‌ متفاوت اظهار داشته‌اند: 1-کثرت وجود و کثرت موجود. عقیدهء سوم یعنی اعتقاد به وحدت وجود و موجود نیز،که عقیدهء بعضی از صوفیه و عرفای افراطی است و بیشتر در کسوت و حالت شعر و ادبیات‌ عرفانی ظاهر شده است در بحث ما نمی‌گنجد و بطور خلاصه می‌توان افزود -------------- بود از آن«وجود واحد»و هیچگونه ایراد منطقی و فلسفی پیدا نخواهد کرد و اما دربارهء اینکه این عقیده منتج به اصالت ماهیت میشود صحیح نیست،اولا اینکه اصولا در حال وحدت مطلق مسئلهء ماهیت منتفی است و اگر توجه شود تعدد از الزامات جوهری‌ مفهوم ماهیت است،چون در حالت وحدت مطلقهء حقیقیه دیگر موضوع«ما هو؟» (یا ماهی هی؟)منتفیاست و بدین ترتیب اشکال وارده صالبه به انتفاع موضوع‌ خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.