Skip to main content
فهرست مقالات

نظری به وجوه اعجاز قرآن

نویسنده:

ISC (21 صفحه - از 89 تا 109)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، وجه اعجاز قرآن، تحدی، وجه، معجزه، فصاحت و بلاغت، خدا، فعل، کتاب، تصدیق

خلاصه ماشینی: "با آنکه مساعی این دانشمندان در استخراج وجوه اعجاز قرآن شایان‌ توجه و در خور هر گونه تمجید و تقدیر است،جز فصاحت و بلاغت وجه دیگری‌ را بعنوان اعجاز نمیتوان پذیرفت،زیرا این وجوه گرچه هر یک به تنهائی‌ برای اثبات این مدعا که قرآن از جانب خداست و گفتهء بشر نمیباشد دلیل‌ قطعی است ولی مورد تحدی قرار نگرفته و توجیه آنها هم خالی از اشکال‌ نیست،و محتمل است که اطلاق اعجاز بر آنها یا تسامحی باشد و یا ناشی‌ از خلط بین فعل بوجه اعجاز و فعل منتسب بخدا،و این احتمال از تعبیر قطب راوندی در این مسأله قوت میگیرد که در جائی گفته است‌1«و لیس جملة الکتاب معجزة واحدة بل هی معجزات لا تحصی»و نیز... بنا بر این چون هدف مخالفان که بحقیقت با بعمد در انتساب قرآن بخداوند تردید کرده میگفتند این عبارات از محمد(ص) است و خود او آنها را ساخته و پرداخته و بخدا افترا میزند،ایجاد تزلزل‌ در بنیان رفیع و خلل ناپذیر فصاحت و بلاغت قرآن بوده،قرآن هم برای‌ تعجیز و اقرار و الزام ایشان بهمین وجه تحدی کرده که اگر راست میگوئید و انشاء چنین عباراتی از غیر خدا ساخته است مانند آنرا بیاورید. اول-از آنچه گذشت معلوم داشتیم که اشبات وجه اعجاز نیاز به دلیل‌ دارد و تنها دلیلی که بر این معنا میتواند دلالت دشاته باشد،آیات تحدی‌ است و تحدی در این آیات هم تنها ناظر بوجه فصاحت و بلاغت قرآن است‌ پس بی‌تردید وجه اعجاز قرآن تنها قصاحت و بلاغت آنست بنابرین هر جهتی‌ از جهات قرآن خواه لفظی یامعنوی گرچه اعجاب آور و یا در حد خرق‌ عادت باشد نمیتواند بوجه اعجاز تلقی شود و لذا وجوه یاد شده را با قطع‌ نظر از اشکالی که در توجیه آنها بیان گردید و نیز هر وجه دیگری که اظهار گردد،چون بی دلیل است بعنوان اعجاز نمیتوان پذیرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.