Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای نوین آزمونهای زبان

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 110 تا 120)

کلید واژه های ماشینی : زبان، کلوز، دیکته، روشهای نوین آزمونهای زبان، مهارتهای، اندازه، دانشجویان، واحدهای مجرد زبانی، امتحان، تستهای واحدهای مجرد زبانی

خلاصه ماشینی: "آیا وقاعا یک‌ دانشجوی خارجی باید برای استفاده کردن از بزبان فارسی به طرز بکار بردن‌ ضمایر مفرد و جمع دومین شخص مسلط باشد؟و آیا برای این که محصلی‌ بتواند از زبان فارسی بعنوان وسیلهء ارتباط استفاده بکند به چه عناصر مجرد دیگر باید تسلط داشته باشد؟ دیکتهء سنتی از نوع آزمونهایی است که مهارتهای مرکب را اندازه‌ میگیرند. یعنی شخص در موقع‌ دیکته نوشتن سعی میکند واحدهای صوتی را تمیز بدهد و حدود کلمات‌ و گروههایی‌02را که دستوری‌12هستند و تمایز معنایی ایجاد میکنند،معین‌ بکند نقطهء ضعفی که تست دیکته دارد اشکال مدیریت آن میباشد که امروزه‌ این اشکال نیز با فراهم بودن وسایل سمعی و بصری سهل و ارزان قیمت‌ تا اندازهء زیادی از بین میرود. اگر واقعا این‌ مطلب حقیقت داشته باشد که نمیتوان زبان را بجز وسیلهء ارتباط به شکل‌ دیگری بیان کرد در آنصورت باجرأت میشود گفت که آزمونهای تجزیه و تحلیلی‌22زبان که واحدهای زبانی را از قراین‌32آنها سوا میکنند و به شکل‌ مطلق و مجرد با آنها سر و کار دارند اعتبار و قوت‌42کمتری دارند تا آزمونهایی‌ که مهارتهای جامع و مرکب زبان را اندازه میگیرند. نتایج آین تجارب حاکی از این هستند که قدرت تشخیص،یادگیری و بکار بردن الگوهای زبانی شخص‌ مقدار زیادی بستگی دارد بدرجهء ارتباط آن الگوها با قرینهء کلی متن از طریق پیوستگیهای موجود بین آنها. آنچه که قابل توجه میباشد این است که‌ کلوز تست مجموع نفوذ تمام آن عواملی را می‌سنجد که متقابلا به درجهء برابری بین الگوهایی که نویسندهء تست بکار میبرد و الگوهایی که امتحان‌ دهنده پیش بینی میکند،اثر میگذارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.