Skip to main content
فهرست مقالات

جلوه خاص آیات قرآنی در ادبیات فارسی

نویسنده:

ISC (13 صفحه - از 370 تا 382)

کلید واژه های ماشینی : آیات قرآنی در ادبیات فارسی، دیوان، الست، خدا، آدم، اعراف، ترنج، زلیخا، قاب قوسین، بهشت

خلاصه ماشینی:

"دو دیگر اینکه با توجه به صورت مفرد و منکر کلمه، این معنی مستفاد می‌شود که:زلیخا برای مهمانانش تنها یک ترنج فراهم کرده بود!) اینک، ضرورتی دیده نمی‌شود که بیش از این، در این‌باره سخن گفته شود، ولیکن بجاست بگوئیم که همین قرائت، با همان مفهوم در ادب فارسی راه یافته و در نظم و نثر بکار رفته: چو می‌خواست هر کس بریدن ترنج یکی کارد بگرفته با ناز و غنج 1 یا- بیاورد پس کاردها با ترنج بر هر زنی کش بود لطف و غنج 2 (1)و(2)-از یوسف و زلیخای منسوب به فردوسی به نقل از لغت‌نامه دهخدا- ذیل کلمه ترنج. ] پاره‌ای از مفسران استنباط کرده‌اند که اعرافیان، کسانی هستند که کردار نیک آنها، چندان کافی نبوده که به بهشت بروند، و بدین سبب تکلیف‌شان ناروشن است که بهشتی هستند یا دروزخی، و همین مفهوم در ادبیات فارسی وارد شده: [پس در این معنی، خلق، سه گروه آمدند:گروهی را توفیق دادند تا روح ایشان، نفس را مقهور کرد تا سعادت یافتند«و ان جندنا لهم الغالبون»این معنی باشد و گروهی را شقاوت در راه نهادند تا نفس ایشان روح را غلبه کرد و شقاوت یافتند«اولئک حزب الشیطان»این باشد، گروه سوم ماندند تا وقت مرگ، اگر هنگام مرگ، جان آدمی، رنگ نفس گیرد شقاوت با دید آید و اگر رنگ دل گیرد، سعادت پیدا شود، و اگر موقوف بماند، از اهل اعراف شود که«و علی الاعراف رجال یعرفون کلا بسیماهم‌] 1 (1)-عین القضات همدانی-تمهیدات-ص 196."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.