Skip to main content
فهرست مقالات

اسرائیلیات و اساطیر ایرانی

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 421 تا 431)

کلید واژه های ماشینی : سلیمان، حال اختلاط شخصیت اساطیری سلیمان، اختلاط، اساطیر ایرانی، دانیال، تاریخ سیستان، زردشت، نمرود، تاریخ، شوش

خلاصه ماشینی: "در نخستین مرحله، این اختلاط از مشابهت‌های حضرت آدم و کیومرث آغاز می‌شود، حال ببینیم در کتابهای فارسی و عربی در این‌باره چه آمده است:ابن‌خلدون کیومرث را«ابن‌الطین 1 »معنی می‌کند تا به نحوی او را با حضرت آدم و آفریده شدن او از گل برطبق روایات مذهبی مطابقت و مناسبت دهد و بر همین سیاق کتابهای تاریخی ایرانی در دوره اسلامی نیز بر مبنای مآخذ عربی خود درباره کیومرث سخن گفته‌اند و با بیانی تردیدآمیز او را حضرت آدم دانسته‌اند و به ندرت خلاف این امر را هم اظهار داشته‌اند. حال سعی می‌کنیم که این اختلاطها را که نمونه‌ای از آن در بالا معروض شد طبقه‌بندی کنیم: 1-شخصیت اساطیری ایرانی یک شخصیت سامی شناخته شده است اگرچه در اسرائیلیات نامی دیگر داشته باشد، مثلا:«قد زعم بعض نساببی الفرس أن نوحا هو افریدون الذی قهر الازدهاق و قال بعضهم هو سلیمان بن (1)-تاریخ ابن خلدون ج 2 ص 319. (3)-تاریخ ابن‌خلدون ج 2 ص 323، ترجمه به مفهوم سخنان ابن‌خلدون را از قول صاحب«جام جهان‌نما»می‌خوانیم:«در جام جهان‌نما مسطور است که در سال سیوم از حکومت گشتاسب زردشت که به زعم مجوس پیغمبر است، ظاهر شد و او خادم یکی از تلامذه ارمیا بود واهل فلسطین به سبب کذب و خیانت او را راندند و او مبروص شد و به آذربایجان رفت و دین مجوس بنیاد نهاد. خاورشناس و دانشمند شهیر آرتور کریستن سن در کتاب پرارج«کیانیان»توجیه بسیار جالبی از این واقعه کرده است و می‌گوید:محققا برای علمای دین زردشتی پر کردن خلاء میان سلطنت کیخسرو و کی گشتاسب کاری دشوار بوده و به همین علت است که در شرح داستان او بعضی از مسایل تاریخی یهودیان به عاریت گرفته شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.