Skip to main content
فهرست مقالات

زبان فارسی در آثار فارابی

سخنران:

ISC (15 صفحه - از 7 تا 21)

خلاصه ماشینی:

"در تائید این نظر اضافه می‌نماید که این موضوع یعنی اینکهمردان خدا به صورت فرد و واحد و در حقیقت همه جهان هستند و آنانکهانبیاء و مردان خدا را با توجه به صورت و قیاس به خود،واحد و فردمی‌انگارند"ابلهان"هستند،در مثنوی مولانا مکرر آمده است بهعنوان مثال ابیات زیر نقل می‌گردد: {Sهر پیمبر فرد آمد در جهان#فرد بود و صد جهانش در نهان1S}{Sعالم کبری به قدرت سحر کرد#کرد خود را در کهین نقشی نوردS}{Sابلهانش فرد دیدند و ضعیف#کی ضعیف است آنک باشد شد حریفS}{Sابلهان گفتند مردی بیش نیست#وای آنکو عاقبت اندیش نیستS}والله علم بالصوابدکتر امین پاشا اجلالی(1)-چاپ نیکلسون دفتر اول ابیات 2509-2505 دکتر داوود اصفهانیان* خاندان جوینی در دستگاه ایلخانان قدمه در اوایل قرن هفتم هجری(سیزده میلادی)اقوام چادر نشینمغول تحت فرماندهی چنگیزخان از مشرق آسیا سرازیر شدند و کشورهایآباد و متمدن چین و ایران و گرجستان و آسیای صغیر و به طورکلیسرتاسر آسیا بجز شبه قارۀ هند،تا اروپای مرکزی را مقهور قدرتنظامی و ایلغار خود ساختند و بر آن نواحی مسلط گردیدند و از آنجائیکه فاقد تجربۀ جهانداری و ملکداری بودند و به ناچار برای ادارۀسرزمین‌های وسیع اشغال شده از دولت مردان این مناطق استفادهکردند و چاره‌ای جز آن نیز نداشتند زیرا فاقد تجربۀ لازم سیاسی وفرهنگی بودند. وقعیت سیاسی و اقتدار صاحبدیوان خواجه شمس الدین که در بین سالهای 683-661 هجری به مدتبیست و دو سال بر والاترین مقام اداری ایلخانی تکیه زده است،درزمان آباقا به جز سال‌های آخر آن دوره،دارای آنچنان نفوذ وقدرتی شده است که بعد از ایلخان مهمترین و نیرومندترین شخصیتدولت بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.