Skip to main content
فهرست مقالات

مظاهر شر تازی در فرهنگ ایرانی

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 298 تا 333)

کلید واژه های ماشینی : شیطان، سلیمان، ابلیس، جن، تفسیر ابو الفتوح، زنان، خبر، فارسی، خدا، عرب

خلاصه ماشینی:

"چنانکه قبلا دیدیم برخی ابلیس را اصل جن‌ و پدر ایشان دانسته‌اند7اما مسعودی گوید:«گفته‌اند خدای تعالی‌ -------------- (1)-تفسیر ابو الفتوح 5/1-393 (2)-مجلسی،حیوة القلوب 4/1-313 (3)-دهخدا،لغت‌نامه،واژهء ابلیس (4)-المنجد (5)-غیاث اللغات 213/1 (6)-سفینة البحار 681/1 (7)-نک. -------------- (1)-سفینة البحار 681/1 (2)-مسعودی،ترجمهء مروج الذهب 315/1 (3)-غیاث اللغات 893/1 (4)-فیروز آبادی،القاموس المحیط 212/2 (5)-میبدی،کشف الاسرار 311/01 (6)-غزالی،احیاء علوم الدین 72/3 11-دجال واژهء دجال مأخوذ از آرامی و بمعنی کذاب است‌1. باب العشرین فی الحیوان من الجن (4)-ایضا همان مأخذ (5)-غیاث اللغات 336/1 61-شیطان پیشتر در قسمت بحث در واژهء شیطان دیدیم با آنکه ائمهء لغت و و تفسیر اسلامی این لفظ را عربی شناخته و برای آن ریشه‌ها و وزنهایی‌ پنداشته‌اند ولی این واژه در اصل آرامی و نام عفریتی بوده است‌1. واژهء شیطان را به«شیاطین»و در شاذ به«شیاطون»جمع بسته‌5 و به صورت مؤنث«شیطانة»نیز بکار برده‌اند-«در خبر است که از خلفاء راشدین یکی مردی را دید در پی کبوتر،گفت:شیطان یتبع‌ شیطانة-تأنیث روا داشت در شیطان(3)»، ترکیباتی چند با این واژه در زبان تازی ساخته شده است از -------------- (1)-نشریهء دانشکدهء ادبیات و علوم انسانی تبریز،سال 42،شماره 101 (2)-فیروز آبادی. کشف الاسرار 644/5 (4)-سفینة البحار 89/1 3-شیطان و تسمیه-یکی از موارد استعمال تسمیه برای راندن‌ شیاطین است بنا بر این ذکر تسمیه در مواقع زیر مستحب است:هنگام‌ رسیدن به خانه تا شیطان فرار کند. واژهء لا حول (3)-سفینة البحار 007/1 (4)-ایضا همان مأخذ 996/1 41-شیطان و مرغ و گوسفند-نگاهداشتن جانورانی از قبیل‌ مرغ خانگی و کبوتر و گوسفند و بز در خانه خوب است زیرا شیاطین‌ با آنها سرگرم می‌شوند و دست از کودکان آن خانه باز می‌دارند5."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.