Skip to main content
فهرست مقالات

مظاهر شر تازی در فرهنگ ایرانی

نویسنده:

(36 صفحه - از 298 تا 333)

کلید واژه های ماشینی : شیطان ،سلیمان ،ابلیس ،جن ،تفسیر ابو الفتوح ،زنان ،الشیطان ،خبر ،فارسی ،خدا ،عرب ،دیو ،هجری ،شعر ،البحار ،قمری ،ترجمهء مروج‌الذهب ،انسان ،لفظ ،قرآن مجید ،زمین ،سفینة ،مجلد ،خدمت حضرت سلیمان ،سلیمان و شیاطین ،نام شیطانی ،تهران ،لفظ جن از جن ،ابو حامد محمد بن‌محمد ال ،لفظ شیطان

خلاصه ماشینی:

"چنانکه قبلا دیدیم برخی ابلیس را اصل جن‌ و پدر ایشان دانسته‌اند7اما مسعودی گوید:«گفته‌اند خدای تعالی‌ -------------- (1)-تفسیر ابو الفتوح 5/1-393 (2)-مجلسی،حیوة القلوب 4/1-313 (3)-دهخدا،لغت‌نامه،واژهء ابلیس (4)-المنجد (5)-غیاث اللغات 213/1 (6)-سفینة البحار 681/1 (7)-نک. -------------- (1)-سفینة البحار 681/1 (2)-مسعودی،ترجمهء مروج الذهب 315/1 (3)-غیاث اللغات 893/1 (4)-فیروز آبادی،القاموس المحیط 212/2 (5)-میبدی،کشف الاسرار 311/01 (6)-غزالی،احیاء علوم الدین 72/3 11-دجال واژهء دجال مأخوذ از آرامی و بمعنی کذاب است‌1. باب العشرین فی الحیوان من الجن (4)-ایضا همان مأخذ (5)-غیاث اللغات 336/1 61-شیطان پیشتر در قسمت بحث در واژهء شیطان دیدیم با آنکه ائمهء لغت و و تفسیر اسلامی این لفظ را عربی شناخته و برای آن ریشه‌ها و وزنهایی‌ پنداشته‌اند ولی این واژه در اصل آرامی و نام عفریتی بوده است‌1. واژهء شیطان را به«شیاطین»و در شاذ به«شیاطون»جمع بسته‌5 و به صورت مؤنث«شیطانة»نیز بکار برده‌اند-«در خبر است که از خلفاء راشدین یکی مردی را دید در پی کبوتر،گفت:شیطان یتبع‌ شیطانة-تأنیث روا داشت در شیطان(3)»، ترکیباتی چند با این واژه در زبان تازی ساخته شده است از -------------- (1)-نشریهء دانشکدهء ادبیات و علوم انسانی تبریز،سال 42،شماره 101 (2)-فیروز آبادی. کشف الاسرار 644/5 (4)-سفینة البحار 89/1 3-شیطان و تسمیه-یکی از موارد استعمال تسمیه برای راندن‌ شیاطین است بنا بر این ذکر تسمیه در مواقع زیر مستحب است:هنگام‌ رسیدن به خانه تا شیطان فرار کند. واژهء لا حول (3)-سفینة البحار 007/1 (4)-ایضا همان مأخذ 996/1 41-شیطان و مرغ و گوسفند-نگاهداشتن جانورانی از قبیل‌ مرغ خانگی و کبوتر و گوسفند و بز در خانه خوب است زیرا شیاطین‌ با آنها سرگرم می‌شوند و دست از کودکان آن خانه باز می‌دارند5."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.