Skip to main content
فهرست مقالات

مکتبهای وحدتی در فلسفه جدید اروپا- بخش دوم، فلاسفه وحدتی اروپا از دکارت تا برگسن

نویسنده:

ISC (47 صفحه - از 458 تا 504)

کلید واژه های ماشینی : وحدت ،فلسفه ،فیلسوف ،مکتب ،جوهر ،دکارت ،اسپی ،روح ،حقیقت ،اسپی نوزا جهت اثبات وحدت ،ذات ،عرفان ،خدا ،فلاسفه وحدتی اروپا از دکارت ،مکتبهای وحدتی در فلسفه جدید ،انسان ،جسم ،هگل ،اسپی نوزا فلسفهء دکارت ،جهان ،siraO ،واحد ،وحدت اصل و جوهر جهان ،حیات ،ذکر ،اصل ،عقاید ،اراده ،مطلق ،کثرت

خلاصه ماشینی:

"(3) emsilanoitaR (4) emsilautiripS «اصالت حس و تجریه»1انگلستان میباشد که در واقع توجه آنها بیشتر معطوف«معرفت شناسی»2و نحوهء حصول علم است و بطور کلی معتقد به بحث در مورد مباحث مختلف ماوراء الطبیعه‌3نمی‌باشند در نظر این گروه مباحث مربوط به«هستی شناسی»4باید در شناخت‌ کامل معرفت و شناخت انسان یعنی در بحث المعرفه،خلاصه گردد،و چون در این طریق«اصالت حس و تجربهء حسی»را قبول دارند و آنرا آخرین مرحله و تنها وسیله شناخت و حصول معرفت میشناسند، -------------- (1)-مشاهیر حسی مذهب انگلستان را طی سلسله‌ای که از فرانسیس بیکن‌ تا هربارت اسپنسر(البته از لحاظ قرون مورد توجه ما و فلسفهء جدید)ادامه یافته‌ است بنحو زیر میتوان نام برد: -فرانسیس بیکن(6261-1651) sicnarF noceaB -توماس هابس(9761-8851) samoT sebboH -جان لاک(4071-2361) nhoJ ekcoL -دیوید هیوم(6771-1171) divaD emuH -جان استوارت میل(3781-6081) nhoJ trautS lliM -هربارت اسپنسر(3091-0281) trebreH recnepS تذکر:یادآور میشویم که در کلیه مباحث فقط از بزرگان و مشاهیر دست‌ اول هر مکتب و فلسفه نام میبریم بدیهی است که فلاسفه و اندیشمندان دیگری نیز منتهی در ردیفهای پائین‌تر،میتوان یافت. lov 1957-1959 (2)-تاریخ فلسفهء ویل دورانت،جلد دوم ص 816،ترجمهء عباس‌ زریاب خوئی چاپ چهارم 0531 (3)-بخاطر بیاورید که در وحدت وجود اسلامی همیشه«تن»و«جسم» به قفسی تشبیه شده است که مرغ«روح»را از پرواز بسوی حقیقت و پیوستن- با توجه در مفاهیمی که ذکر شد میتوان نحوهء گسترش دیالکتیک‌1 برگسونی را مشاهده کرد که از تجمع مرگ و حیات یا ماده و نیرو،جهان‌ را در مفهوم ترکیبی و با هم نهاد آن توجیه میکند2البته در بحث از فلسفهء فیخته و شلینگ و هگل متوجه شدیم که توجیه جهان با یک روش‌ دیالکتیکی که در واقع بر اساس قانون تجمع ضدین و سیر جدالی منطقی‌ صورت میپذیرد مطلقا دلیل وجود یک اعتقاد فلسفی«دوبن»یا اصالت‌ کثرت نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.