Skip to main content
فهرست مقالات

سه فیلسوف آذربایجان: سهروردی، ودود تبریزی، رجب علی تبریزی

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 161 تا 196)

کلید واژه های ماشینی : سهروردی، فیلسوف، شیخ اشراق، آذربایجان، رجب‌علی تبریزی، روح، دود تبریزی، افلاطون، زرتشت، یونان، فلسفه، مسیح، فیلسوف آذربایجان، عقل، نور، ایرانی، کتاب، پیامبر، حکمای، اسلامی، ملا رجب‌علی تبریزی، تفسیر، مفهوم، یادداشت، شیخ اشراق و مفهوم سر، تاریخ، آثار سهروردی، مذکور، آثار، آئین زرتشت

خلاصه ماشینی: "این کتاب یکی از آثار سهروردی است که وی در آنها، باعلاقمندی و بیش از هر جای دیگر،شواهد فراوانی از طرح بزرگ خود در مورد احیای حکمت اشراق-که حکمای فرس قدیم می‌آموختند- آورده است. در هر موردی،خواه دربارهء نور جلال مانند سکینه و ایزد شناسی زرتشت در خلال مثل افلاطونی،یا دربارهء منزلتی‌ که برای حکمای یونان قدیم در نظر گرفته شده و یا اینکه در مورد شیوهء درک مطالبی که از انجیل یوحنا شاهد آورده شده است،و دود تبریزی‌ خود را یک اشراقی کامل می‌نمایاند و باروشی کاملا ویژه به توجیه این‌ مباحث می‌پردازد و ربط و تناسب آنها را به اثبات می‌رساند. همین نظر«حصول معرفت از طریق حضور بیواسطه»یاد آورد عقیدهء «درک»نزد فیلسوفان رواقی است و در میان عقاید فلسفی سهروردی‌ آنچنان جنبهء اساسی دارد که توجیه می‌کند از چه رو،پس از صحبت‌ دربارهء سهروردی،با رجب علی تبریزی قرار دیدار گذاشته‌ایم. (7)در این مورد به کتاب مؤلف تحت عنوان«جنبه‌های‌ روحانی و فلسفی در اسلام ایرانی»(چاپ 27-1791 پاریس‌ توسط گالیمار)،به خصوص به جلد دوم آن:«سهروردی و افلاطونیان ایران»و به کتاب مذکور در یادداشت شماره 5 و همچنین به مبادی یک و دو و سه که اینجانب بر چاپ جدید آثار سهروردی در سلسله انتشارات انجمن شاهنشاهی فلسفه ایران به نام‌ «کتابخانهء ایرانی»نوشته‌ام مراجعه شود. آیا می‌توان گفت که رجب علی تبریزی‌ هنگام استناد به مسلمه،این رساله،را مد نظر داشته است؟اگر چنین‌ باشد باید گفت که،چنانکه توجه دادیم،خود او از قرابت عقیدهء خویش در ما بعد الطبیعه وجود باعقیدهء اسماعیلیان آگاه بوده است و در این صورت متن آغاز این گفتار ما دارای وسعتی شگفت انگیز و دور دامنه خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.