Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ اصطلاحی و انتقادی فلسفه، تألیف آندره لالاند، و کیفیت ترجمه آن به فارسی

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 127 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : غائیت، فرهنگ، معنی، ترجمه، فرهنگ اصطلاحی، کلمه، انتقادی فلسفه، علیت، فرانسه، معانی و انتقادات اصطلاح غائیت

خلاصه ماشینی:

"GORLOT -) 8-فرهنگ لغات فلسفی گوک له نیوس (GOCLENIUS -) 9-فرهنگ انتقادی فلسفه ملین (MELLIN -) 10-فرهنگ جدید انگلیسی و اصول تاریخی تالیف مورای‌ (MURRAY-) 11-فرهنگ روانشناسی تالیف ریشه (RICHET) 12-فرهنگ علوم فلسفی تالیف را نزولی (RANZOLI-) 6 شواهد را اغلب موارد از متون اصلی نقل شده است،و وقتی که‌ متن مزبور بزبانهای یونانی،لاتینی،انگلیسی،آلمانی است ترجمه‌ فرانسوی آنها نیز در پاورقی یا در آخر کتاب داده شده است. تحقیق غایتی بمدد فعالیت انسانی، تقریبا"در کلیه حالات متضمن بکار گرفتن و ترکیب اجزاء متعدد، یا شرایط متقارن،بخاطر حصول معلول مشترک آنهاست،مثلا"آیا ترتیب و تنظیم عناصر و اجزاء با هم در هنگام ساختن خانه‌ای،یا هماهنگ ساختن قطعه‌های گوناگون در ماشین،به اندازه ساختن یک‌ کمان یا اهرم ساده است؟از مراتب فوق نتیجه می‌شود که هر انطباق و انتظامی از این رقم،مانند وابستگی اجزاء در برابر کل،تناسب یا توازن عناصر گوناگون،در نظر ما حاصل عقل انتظام‌ دهنده،و نشانه پیش‌بینی و غائیت است. تبیین اشیاء بمدد غائیت توام با قصد"مشابه با غائیت ما"،بر طبق نظر وی،نوعی خیال سهلی است تا در سایه آن، سلسله موجودات طبیعی برای ما متصور شد(در پائین به متن مقاله اصل غائیت (Princioe de Finalite -) مراجعه کنید)، این امر از اینجا ناشی می‌شود که قوه فاهمه ما،بنا بر طبیعت، خود،همواره از آنچه که از لحاظ زمان قبلی است به سوی چیزی‌ که از لحاظ زمان بعدی است میرود،و در نتیجه قادر نیست وسیله را با هدف تبین نماید بلکه با تصویر غایت تبیین می‌کند،و بدین‌ معنی است که او علت غائی را"علیت مفهوم‌"تعریف می‌کند، ولی روح مهجز به شهود،که از فوق زمان نظاره کند،غایت را خواهد دید که خود وسایل را تولید می‌کند،یا بهتر بگوئیم(زیرا تصور تولید نیز زمانی است)،بین وسیله و غایت رابطه فعلی‌ و ذاتی خواهد دید،و"غائیت ما"،نمونه و نمادی از آنست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.