Skip to main content
فهرست مقالات

زبانشناسی و دستور زبان آموزشی

نویسنده:

(36 صفحه - از 103 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : زبان ،دستور زبان ،زبانشناسی ،دستور ،دستور زبان فارسی ،نگارش دستور زبان ،زبانشناسی و دستور زبان ،مطالعه ،زبان و دستور زبان فارسی ،توصیف ،جمله ،معنا ،دستور زبان آموزشی ،قواعد ،صورت‌های ،پیام ،اسم ،سیستم زبانی ،ساختار ،قواعد دستوری دستور زبان‌های سنتی ،دستور زبان سنتی ،نظری ،مطالعات زبانی ،نگارش دستور زبان آموزشی ،عوامل ،نقش ،دستور زبان توصیفی هدفش توصیف ،مطالعات دستور زبان فارسی ،مکتب ،زبان توصیفی هدفش توصیف سیستم

در این نوشته، ابتدا ماهیت کار کرد سیستم زبانی و عوامل مختلف مؤثر در آن و پاره‌ای از مسایل و اصول زبانشناسی در این رابطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.سپس نظری اجمالی به مطالعات زبانی و روند تکاملی این مطالعات خواهیم افکند و در قسمت سوم، مطالعات انجام یافته در زبان و دستور زبان فارسی به طور اجمالی بررسی و دسته بندی خواهد شد.بالاخره در بخش پایانی، با توجه به نظرات حاصله از از مباحث سه قسمت بالا، پیشنهادهایی در مورد اصول صحیح نگارش دستور زبان آموزشی و مطالعات زبانی ارائه خواهد شد.

خلاصه ماشینی:

"البته چنانچه در بالا نیز اشاره شد، سیستم زبانی و هر یک از اجزای آن را هرگز نمی‌توان و نباید خارج از چارچوب نقش ارتباطی آن مورد مطالعه قرار داد حتی اگر مطالعه هدف آموزشی را دنبال ننماید؛ولی صحیح نیست که روش‌های مختلف مطالعاتی را بر پایه یک معیار کلی(با وجود اصولی و علمی بودن آن معیار)مورد سنجش قرار داد و وقتی یک مطالعه زبانی هدفی غیر از بررسی صوری و نظری یک ساختار زبانی بدون توجه به نقش کلی زبان و به طور جدا و منتزع از کل سیستم زبانی ندارد نباید آنرا باطل شمرد و روی این اصل روش کار دستور زبان‌های توصیفی را تنها می‌توان با توجه به هدف‌های مربوطه‌شان سنجیده و توجیه نمود؛ولیکن چنین روش‌هایی را در مورد دستور زبان‌های آموزشی که هدف خود را آموزش کاربرد صحیح زبان اعلام می‌نمایند نمی‌توان پذیرفت و روشی که این گونه دستور زبانها اتخاذ می‌نمایند نباید مغایر با کارکرد سیستم زبانی، نحوه کاربرد آن در ارتباط میان انسان‌ها و چگونگی تفهم و تفاهم زبانی باشد. درست است که ماده اولیه نگارنده دستور زبان و یا توصیف کننده زبان، صورت‌های زبانی نظیر کلمه، جمله، و جز این‌ها می‌باشند ولی باید متن به عوان یک صورت زبانی جامع و در برگیرنده و دارای ارزش ارتباطی معین و به عنوان تظاهر صوری فرایند سخن گوینده(با همه عوامل مؤثر در آن)در نظر گرفته بشود و کلیه صورت‌های زبانی، نظام حاکم بر آنها و روابط بین آنها، و ارزش ارتباطی هر یک از آنها در چارچوب متن مورد بررسی قرار گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.